En känsla som aldrig försvinner

Barnlöshet. Det ordet kommer alltid träffa mig. Det kommer alltid beröra mig. Det kommer alltid vara en del av mig.

Idag läste jag i en bok (På väg, antologi skriven av 22 kvinnor), där en anonym kvinna skrev att sorgen man har när man lider av ofrivillig barnlöshet aldrig försvinner även fast man får barn. Den sätter sina spår. Och jag vet ju att precis så är det. Jag vet det alltför smärtsamt väl.

Idag är det exakt två år sedan vi körde iväg till Uleåborg för första gången för att plocka ägg ur mig som förhoppningsvis skulle leda till ett barn. Ett så efterlängtat barn.

2015-02-16-12

Sorgen och förtvivlan jag bar på under de år vi försökte, men inte lyckades få ett barn, försvinner aldrig. Det är inget som är närvarande i min vardag varje dag, men alltför ofta tränger sig de (högst ovälkomna) känslorna sig fram och påminner mig precis om hur det kändes att inte få det man önskade sig mest i världen, som alla andra tycktes kunna få.

Något av det värsta är att det är så otroligt svårt att kunna glädja sig åt andras graviditeter. För även idag kan jag känna en del av det jag kände då, när vi också försökte men aldrig lyckades, när jag får höra gravidnyheter. Som jag har fått kämpa mot bitterheten. Och fortfarande gör. Jag vill ju kunna bli genuint glad och inte tänka på hur det var för oss och ifall ännu en kamp väntar oss.

För vi funderar såklart mycket kring och diskuterar om vi vågar chansa på flera barn, men hur ska vi någonsin våga? Tanken på att igen få kämpa för ett barn känns så skrämmande, och jag är livrädd för vad det kommer göra med oss (främst mig) om det inte lyckas. Även om vi den här gången är 3, vilket är så mycket mer än bara 2, så vet jag vad barnlöshet kan göra med en. Sen har vi också rädslan över att få ett sjukt barn eller att barnet inte ska klara sig. Å andra sidan har vi överlevt år av barnlöshet och ett sjukt barn som varit nära att inte klara sig, så ifall det händer igen borde vi ju fixa det på nytt, eller? Jag vet faktiskt inte.

1aeb3c37991adc5ef507b9f04952c438Bild från Catariinas blogg.

Kommentera

