Det enda jag vill är att få åka hem

Det blev ju precis som jag misstänkte efter att jag skrev förra inlägget, vi hamnade att åka in till sjukhuset klockan 1 på natten. Väl där fick Abbe både ventolin och adrenalin innan jourläkaren var nöjd och vi fick åka hem. Men det blev nog inte speciellt många timmar sömn den natten.. Igår började nog dagen bra, men vi kände ändå att allt inte var okej med Abbe, han hade så tungt, så vi åkte in på nytt mitt i dagen.

Då var jag nog i princip säker på att vi skulle bli inlagda och det blev vi också, efter ännu mera ventolin och en jourläkare som konstaterade att han hade både bronkit och öroninflammation. Nå, vi visste nu inte vad vi skulle tro om det, eftersom läkaren på natten tyckt att hans öron såg fina ut. Men antibiotika sattes in i alla fall och både ventolin och adrenalin fick han med jämna mellanrum.

På natten så sjönk saturationen mer och mer hela tiden och inget hjälpte, så till slut blev vi tvungna att ge honom syrgas. Det var en otroligt jobbig natt, vi kunde inte sova för vi var hela tiden tvungna att kolla så masken låg mot hans näsa, saturationen tippade hela tiden och jag var livrädd. En av de värsta nätterna i mitt liv helt klart och precis allt påminde mig om de ångestfyllda första nätterna efter att Abbe föddes. Skillnaden nu var att jag låg bredvid honom och faktiskt såg att han inte mådde bra. För man ser verkligen på honom att han inte mår bra vårt lilla hjärta. Ibland kan han piggna till lite och orka gå runt här i det lilla rummet vi bor i (han får inte gå ut ur rummet eftersom vi är på infektionsavdelningen), men mest vill han bara ligga eller sitta i famnen och läsa böcker eller se på film. Det skär verkligen i mitt hjärta när han mår så dåligt. Han har inte heller velat äta eller dricka speciellt mycket, så det kämpar vi med också.

Nu misstänker dock barnläkaren att Abbe kanske har rs-virus. För vid ronden idag konstaterade han att han i alla fall inte har öroninflammation. Jag hoppas faktiskt att det är rs, för då skulle vi ha en förklaring till varför han syresätter sig så dåligt och har det så tungt. Annars vet vi ju inte. Imorgon får vi i alla fall svar på ifall det är rs eller inte och då är också hjärtläkaren i Vasa förhoppningsvis på jobb så de kan kontakta henne.

Nu ligger jag och vaktar Abbe och Simon sover. Vi har turor vem som ska sova och vem som ska kolla att hans mask ligger på plats.. Och nu märker jag att saturationen går neråt hela tiden så snart kommer säkert en sköterska in för att se. Jag önskar och ber av hela mitt hjärta att Abbe blir frisk snart. Jag går sönder tusen gånger om när han mår dåligt och vi inte vet varför. Det känns som att jag håller på att kvävas av ångest och rädsla igen och utanför sjukhusväggarna fortsätter alla andras liv medan vårt är satt på paus.

2 thoughts on “Det enda jag vill är att få åka hem

  1. Hur är läget med snor och slem? Vår dotter hamnade in på barnavdelningen i Salo då hon var knappt 3 månader just pga av Rs , största problemet för henne var just snor och slem och när dom sög ut det så klarade hon sig ganska ok… Var inne 3 dagar med dottern….

Kommentera

