Ett år idag

[…] Sen fick jag sätta mig i en rullstol och så åkte vi ner till barnavdelningen. Där låg världens finaste lilla baby och tittade runt sig. Han grät lite när vi kom, men lugnade sig sedan när vi pratade med honom. Han tittade på oss så innerligt när vi var där och jag kommer aldrig glömma hans blick. Den har jag hållit fast vid i alla svåra stunder nu efteråt, fast det känns som att jag kommer bryta ihop när jag tänker på honom. Han var så fin när han låg där och jag förstod inte hur vi kunnat skapa något så perfekt.

Ur min dagbok, berättat från den 8 november 2015., men skrivet några dagar efter att Abbe föddes.

Idag fyller du 1 år. Vår älskade, efterlängtade prins. Som vi väntade på just dig. Jag minns så bra när du föddes. Hur du plötsligt låg på min mage och jag visste inte vad jag skulle göra. Jag var så lättad över att förlossningen var över och att du äntligen var här. En minut höll den lättnaden i sig innan de tog dig ifrån mig. Det tog nästan en månad innan jag fick dig tillbaka och fick hålla dig igen. Men vad är en månad egentligen, när jag fått hålla dig varje dag sedan dess. Med dina stora ögon och ditt trasiga hjärta fyllde du mitt hela hjärta och gjorde mig hel.

img_3390

Allt vi har gått genom tillsammans kommer vi alltid bära med oss. Du kommer inte minnas något av ditt första år, men jag kommer aldrig glömma. Det första året tillsammans med dig har varit så mycket mer än jag trodde det skulle vara. Och jag var inte förberedd på den storm av kärlek som drog över mig och fullständigt knockade mig.

En dag ifjol gick jag och din pappa hem från sjukhuset efter att ha hälsat på dig, det var kallt, blåsigt och tårarna rann längs mina kinder som de så ofta gjorde då och jag trodde att vi inte skulle få komma hem med dig. Att ditt hjärta eller dina lungor inte skulle orka kämpa längre. Och som alltid sa din pappa att du såklart kommer komma hem med oss. Kanske inte så snabbt som vi skulle vilja, men hem kommer vi att komma. Och idag är vårt hem vår självklara plats och du hör inte hemma någon annanstans. Det är här du log medvetet första gången, skrattade första gången, ramlade första gången, smakade mat första gången, kröp första gången, lekte med din bil första gången, satte dig upp första gången, ställde dig upp första gången och lärde oss allt om dig och oss själva.

Hur kunde jag tvivla på att du skulle komma hem till oss när det idag är så självklart? Din plats är ju hos oss, älskade Abbe ❤️

Alla bilder är från dagen då Abbe föddes, 8 november 2015.

4 thoughts on “Ett år idag

Kommentera

