7 november 2015 och idag

Lördag 7 november 2015 och jag vaknar klockan 7 av något som känns som en kraftig mensvärk. Jag ligger kvar och efter 10 minuter kommer en till kraftig värk. Simon åker till jobbet lite senare än vanligt, men lovar att komma hem på lunch. Halv 9 har jag haft likadana värkar med 10 minuter emellan som håller i sig cirka en minut. Jag stiger upp för att det gör för ont att ligga i sängen och upptäcker att det gör mycket mindre ont av att vara uppe och igång. Dagen fortsätter med värkar var tionde minut. Simon kommer hem på lunch. Jennis kommer hit med en värmedyna och passar på att ge mig zonterapi, vilket magiskt nog gör mina sammandragningar ännu mer intensiva. Jag försöker mig på en promenad, men får svänga om före postlådan. Vid klockan 17 ställer jag mig i duschen för att lindra värkarna, men nu gör det så ont så jag knappt klarar av att stå längre. Strax före klockan 18 sätter vi oss i bilen mot Kokkola BB. Vårt nya liv börjar idag.

Tänk om vi den dagen för ett år sedan skulle ha vetat. Vetat att det var just Abbe som skulle komma till oss och förändra vårt liv. Ge oss den största glädjen och lyckan, kantad av oro, rädsla och otillräcklighet men stärkt av oändlig kärlek.

img_3371

Idag åkte vi också till ett sjukhus, till VCS, dit vi blivit kallad. Och det är nästan lite skrämmande, att vi är så vana vid alla de möjliga undersökningar att vi inte blir förskräckta när läkaren vi bara trodde skulle höra hur Abbes röst låter och kanske försöka kika ner lite i halsen, istället bedövar Abbe och kör ner en liten kamera genom hans näsa ner till stämbanden. Och det var som vi trodde, att nerven till ett stämband (det vänstra) har blivit skadad i och med hjärtoperationen, vilket har lett till att hans röst är försvagad och att han har problem med att dricka t.ex. vatten och vanlig ersättning. Men några besök hos en talterapeut och nytt kamerabesök om ett halvår och så hoppas vi att det blir bättre med åren. Vår lilla kämpe som får stå ut med så mycket ❤️

IMG_0670.JPGEn bekant utsikt, en våning högre upp bodde vi på i december ifjol.

Kommentera

