Sömnproblem och lek

Så en av anledningarna till att jag inte bloggat den senaste veckan, är för att Abbe förra veckan började (igen) strula vid nattning. Så när Simon är i jobb och jag är ensam hemma hela dagarna och ännu till nattar Abbe i minst en timme på kvällarna, lämnar det inte så mycket tid över till annat än att ligga i soffan och kolla friends när han äntligen somnat. Dessutom sover han rätt dåligt på nätterna nu också, vilket vi inte alls är vana vid. Han har ju sovit hela nätter (minst 12 timmar) sedan i våras, så när han inatt plötsligt bestämde sig för att vara vaken mellan halv 5 och 6, så kändes det minsann som ett bakslag. Vi tror dock att det har att göra med att han plötsligt spurtat i utvecklingen den senaste tiden och har så mycket att bearbeta på kvällarna och nätterna. Han kan vara hur trött som helst vid läggningstid, men så fort han druckit upp ersättningen så börjar han ligga och vända och vrida, upp i krypställning, snurra runt och typ stå på huvudet i sängen. Och han kan hålla på hur länge som helst! Han är inte ledsen heller (bara om man försöker hålla fast honom), utan är glad och pratar och håller på. Så i en veckas tid har vi till slut fått ta till vagnen när inget annat funkat, då somnar han inom 20 minuter. Nå, det är väl bara en fas och vi får försöka tänka på vilken tur vi istället har som faktiskt får natta honom, om det då tar en timme eller två. (Dock hade jag nog helt andra tankar igårkväll när jag till slut satte ner honom i spjälsängen (han sover annars i vår säng) och gick ut och andades en stund.)

Ikväll somnade han dock nästan  genast när Simon nattade honom, så kanske det var en kort fas hehe.. Kan vi ju hoppas. Eller så var han bara riktigt trött eftersom vi haft så mycket roligt program den här veckan.

Igår var jag och Abbe nämligen körande ända till Vassor (enormt steg framåt för mig som bara vågat köra typ 10 km med honom ensam) och hälsade på ett annat hjärtebarn, hans lillebror och hans mamma. Jätteroligt som alltid att få prata med någon med liknande erfarenheter som vi. Vi har planerat att träffas hela sommaren, men antingen har vi eller de varit sjuka eller förkylda och med (speciellt hjärte)barn vill man ju inte ta några risker, så vi har väntat på att vi alla skulle vara helt friska. Vilket vi alltså var igår. Och det gick jättebra, Abbe sov nästan hela dit- och hemvägen, så jag kände mig som en supermamma som klarade det hehe. Det krävs inte så mycket vet ni.

Och idag har vi varit hos Anniina i Socklot halva dagen. Jennis kom också dit med sina barn, så det var fullt ös som vanligt. Tänk att alla vi fyra barndomsvänner fick bebisar inom loppet av ett år och fyra månader, såå roligt! Men inte en lugn stund när vi träffas såklart.

Nu ska jag börja sova ifall lillbusen får för sig att vaka inatt också.

Tydligen har jag haft så roligt de två senaste dagarna när vi varit borta att jag inte fotat en enda bild från Vassor eller Socklot-resan, så typiskt. Men lite bilder på Abbe har jag ju dock ändå hehe..

Hjärtat i sin halare som han fått av sin fammo ❤️

One thought on “Sömnproblem och lek

  1. Tack för att ni kom! Det var så roligt att äntligen få träffa söta Abbe och hans fina mor. Hoppas vi snart ses igen!

Kommentera

