Om samkönade par

När jag läste nyheten om att kyrkan inte viger samkönade par var min första tanke att skriva ut mig ur kyrkan – trots att jag är kristen. Jag kan inte förstå kyrkans agerande och jag håller definitivt inte med.  Det spelar ingen roll hur mycket argument jag läser eller hör som talar för kyrkans beslut, jag ändrar ändå inte åsikt. I min värld är alla människor – oavsett hudfärg, kön eller läggning, lika mycket värda. Tack Gud för att jag (eller vi) får lära Abbe också det (håhå, blev helt skakis nu när jag tänker på vilken enorm uppgift vi har, i denna knäppa värld. Nå, mycket kan ju (förhoppningsvis) ha ändrat tills han blir äldre).

Men alltså ja, jag blev riktigt upprörd. Sedan läste jag att Catariina Salo anser att kyrkan borde avsäga sig vigselrätten och det kan jag faktiskt också tycka. Att det är samma juridiska process för alla och kyrkan bara välsignar de par som vill gifta sig i kyrkan. Och där kanske jag kan tycka att det är den enskilda prästens val att välja om hen vill eller inte vill välsigna samkönade par, MEN, att det ska finnas möjlighet för alla kristna par (samkönade eller ej) att gifta sig i kyrkan.

Blä, kan inte förstå att Finland ännu år 2016 stampar på samma ställe i den här frågan. Ibland är nog gräset grönare på andra sidan.

8 thoughts on “Om samkönade par

  1. Fast det är ju inget konstigt alls. Det var ju inte så Gud tänkte det. Då skulle han ha skapat Adam och Adam eller Eva och Eva. Det är ju så självklart som det bara kan bli. Naturens har en hona och en hane, liksom det ska vara man och kvinna. Allt annat är djävulens påhitt, tyvärr men så är det.

    1. Du kanske kunde vara lite trevligare i din ton och inte säga ”djävulens påhitt”!?
      Tänk om din son/dotter kom ut som homosexuell.. Hur skulle du då reagera? kasta ut barnet? Säga att det är välkommet till bordet men att det inte får äta av maten, utan bara se på när syskonen äter?

      1. Du drar egna slutsatser nu. Varför skulle jag kasta ut mitt eget barn. Aldrig i livet. Skulle ju såklart berätta för hen vad som står i bibeln och att leva ut sin homosexualitet är en synd enligt Gud.

  2. Jag tycker precis som du att alla är lika mycket värda, och det vill jag också föra vidare till vår dotter. Ja, man kan nog bli lite skakis inför tanken på den enorma uppgift man som förälder har att föra dessa värderingar vidare till sitt barn, att uppfostra en liten människa att bli en fin medmänniska.

  3. Klart att alla människor är lika mycket värda. Jag anser nog ändå att kyrkan gör rätt i denna fråga. Kyrkan har väl som uppgift att följa bibeln, och i den står det nog rätt tydligt (på flera ställen) att äktenskapet är till för man&kvinna. Det handlar ju inte om att kyrkan anser att heterosexuella är mera värda och inte heller att heterosexuella har starkare tro, utan det handlar ju om att följa Guds vilja. . Och visst vore de konstigt om kyrkan inte gjorde det som är en av grundstenarna i kristen tro. Eller?

  4. Håller med dej helt och hållet! Föråldrat tankesätt och varför hålla fast vid bibeln bokstavligen i en del saker men inte andra? Det är nog dags att inse att vi tack och lov lever i en annan tid nu där människor (åtminstone i teorin) är lika värda oavsett sexuell läggning, hudfärg, kön osv.
    Inte tycker vi ju nuförtiden det är ok med en hel del annat heller som enligt bibeln är ok. Så varför så trångsynta i denna fråga?

  5. Det står tydligt i bibeln att äktenskapet skall vara mellan en man och en kvinna. Visst, Gud älskar alla människor, han älskar syndaren, men inte synden.

  6. Tack för alla era kommentarer! Roligt att höra era åsikter, dock är jag inte ute efter att starta en debatt med någon av er – så jag svarar inte mer än såhär :)

Kommentera

