Två känsliga ämnen

Två av de måånga frågor man stöter på som förälder tycker jag är lite extra svåra att veta svaret på. Nämligen vaccin-frågan och flour eller inte-frågan. Såklart är det mycket annat jag också funderar  mycket på, men just de två sakerna är sådana som gnager lite extra och som jag inte kan argumentera varken för eller emot på ett bra sätt. Därför att jag inte vet det rätta svaret. Och just därför har jag valt att lita på det som rekommenderas i Finland (och säkert i de flesta länder?). Nämligen att vaccinera och att borsta med fluor. Eller vi borstar fortfarande Abbes tänder endast med vatten hittills, eftersom de är så små och för att jag haft så svårt att bestämma mig. Men nu när vi snart börjar borsta med tandkräm kommer vi troligtvis att använda fluor. Helst skulle jag vilja göra både och.. Typ borsta med fluor en dag och fluorfritt nästa dag och köra varannan hehe, finns det någon som gör så?

Jag är den som googlar allt och blir helt villrådig. Och just därför har jag valt att inte läsa på för mycket. Inte för att jag inte bryr mig om vad som är bäst. Utan för att jag verkligen tror att det bästa för Abbe är att vaccinera. Jag litar på läkarna och sjukvården i Finland helt enkelt. Abbe skulle inte leva idag om det inte vore för dem. Jag är dem så evigt tacksamma. Skulle jag läsa en massa om antivaccin skulle jag kanske inte veta vad jag skulle göra. Ett av argumenten vaccinmotståndare brukar använda (som jag sett i diskussioner på bloggar t.ex.) är just att föräldrar som vaccinerar, inte läser på och inte bryr sig tillräckligt om sina barn för att skaffa sig tillräcklig kunskap. Men nej, jag kan inte hålla med där. Jag anser att de flesta föräldrar gör vad de tror är bäst för sina barn. Och i mitt fall är det att lita på vår sjukvård.

imageFrån detta..

image.. Till detta. Tack vare vår sjukvård. Och hjälp från ovan.

10 thoughts on “Två känsliga ämnen

  1. Man ska göra så som mammahjärtat säger, det brukar oftast vara det rätta :) Vi har valt att borsta Los tänder med flourfritt tills hon lär sig att spotta ut tandkrämen. När hon gör det då känns det ok att börja med flourtandkräm för oss :)

  2. Eftersom jag arbetar inom tandvården så känner jag att jag måste kommentera :D I många år har fluoret använts i vårt land och därför har vi så bra tänder här. För att fluor skall vara skadligt för en så bör man svälja en hel tandkrämstub (alltså innehållet, inte tuben hehe), vilket inte riktigt någon gör :) förstås skall man följa sitt mammahjärta, men jag rekommenderar varmt fluor tandkräm :)

  3. När vi var på tandrådgivning i våras blev vi rekommenderade att borsta med bara vatten på morgonen och fluortandkräm på kvällen, och så har vi gjort sen dess. Litar på att de inom vården och tandvården vet vad de talar om och inte skulle råda folk att göra något som är skadligt. Frågade just om det det där hur man ska göra när barnet inte kan spotta ut och tandrådgivaren sa att det är ju frågan om en så liten mängd tandkräm så det är ingen fara, dessutom brukar vi borsta efter med bara vatten och det tyckte hon var bra.

    1. Men skönt att höra att någon annan tänker lika hehe! Vi borstar fortfarande med bara vatten, men vi ska se hur vi gör när vi snart börjar med tandkräm..

Kommentera

