Lyckans minut

Är det sant att jag håller ett barn på min arm
och ser mig själv i dess blick,
att fjärdarna gnistra och jorden är varm
och himmelen utan en prick?
Vad är det för tid, vad är det för år,
vem är jag, vad bär jag för namn?
Du skrattande knyte med solblekt hår,
hur fick jag dig i min famn?

Jag lever, jag lever! På jorden jag står.
Var har jag varit förut?
Jag väntade visst miljoner år
på denna enda minut.

Lyckans minut av Erik Lindorm

Denna dikt skrev jag idag på ett kort till min vän som fick bebis förra veckan. Tycker den är så fin. Jag läste den första gången i min egen ”Boken om mig” som mamma skrev i när jag var liten. Dikten var det första hon hade skrivit i boken. Min bror läste den också på Abbes dop och det var såå känslosamt för mig.

Kärleken till Abbe har minsann inte varit enkel för mig. De första månaderna var den så tung och påfrestande och knäckte mig flera gånger. Men de senaste dagarna har jag bokstavligen känt inom mig hur den växer. Det tog över åtta månader för mig att verkligen känna djupt inom mig hur mycket jag älskar honom. Trots att jag såklart älskat honom hela tiden och berättat det åt honom flera gånger per dag sedan han föddes. Men det känns annorlunda nu. Det känns som att jag på något vis slappnat av i mig själv och vågar älska honom fullt ut. Jag börjar känna mig trygg. Trygg i att vi kommer få behålla honom. Att han mår bra. Att allt är över nu.

IMG_8964.JPGIMG_8976.JPGIMG_8978.JPG

2 thoughts on “Lyckans minut

  1. Fin dikt! <3

    Ja visst eri konstit ho kroppi naaleis skyddar ein tå man e rädd ti förlor bååni sett å man veit int om man ska våg älsk eldä va som händer. Å så skönt tå man saan inser att man får älsk bååni sett, hitt e ju na som e självklart fö aadä me frisk båånä.. Åt oss har di jämt saan sagt vi rådg å dyligt att hä e så härlit ti sij ho nära jag&sonen er att man föstar varadä så otrolit bra. Å hä minns ja va otrolit skönt ti hör tå man sjölv fundra så grömt. Men saan tå man väl vågar så delar man ett kärleksband som är oerhört starkt och annorlunda <3

Kommentera

