Sommar och semester

Tiden räcker inte till känner jag, en rätt vanlig känsla på sommaren. Och tänk att det är midsommar på fredag!? Många tycker väl att midsommar betyder slutet på sommaren, men för mig börjar sommaren då! Istället när Jeppisdagarna slutar, alltså på söndagen, då får jag den där vemodskänslan att ‘nu är sommaren slut’. Det känns lika deppigt varje år, hehe. Nu vet jag däremot inte riktigt hur jag ska få den där härliga sommarkänslan när jag inte har någon semester.. Åh dendär fredagen när man är sista jobbdagen och man vet att nu är det fyra veckors semester framför en. Veckor fyllda med sena sommarkvällar, stranddagar, båtutflykter, vin i kvällssolen och långa sovmorgnar. Inga måsten och ingen stress. Magen pirrar och man är full av härlig energi och glädje. Bästa känslan! I år får jag nöja mig med två dagars semester i Stockholm. Men jo, magen pirrar redan hehe.

Egentligen kan ju en tycka att jag ju har ”semester” hela sommaren, men att hänga med den här busiga lillkillen är nog ingen semester. Full fart och ingen lugn stund! Dock har vi inte testat vara till stranden eller ut med båten ännu, så vi kan ju hoppas att havsdoften ska lugna honom :)

3 thoughts on “Sommar och semester

  1. Får nästan lite panik över att det gått så mycket av juni redan, hur i hela friden ska vi hinna med alla projekt i trädgården och allt annat man gärna vill hinna med på sommaren? Dessutom reser vi bort i juli och när vi kommer hem är det stugliv som gäller. Och sen är makens semester slut. Suck. 😰😞
    Jag får också den där vemodskänslan när Jakobs Dagar är slut, när lugnet efter stormen infinner och staden känns mer eller mindre död (samma sak i Nykarleby efter Juthbackamarknaden). Älskar känslan när det pågår och staden verkligen lever upp, det är folk i farten och stämningen är på topp. Min man har svårt att förstå det där, vill hellre leva stugliv än springa på en massa program och evenemang. Så där brukar åsikterna gå lite isär, hehe! 😁 Flera år i rad hade vi dessutom bord och sålde på storloppis, det var också speciellt och roligt. Men nu när vi har vårt lilla yrväder har vi fått skippa det, men kanske något annat år när hon är större. Missar tyvärr hela storloppis i år för den dagen är vi på väg upp från Åbo… Men lite Jakobs Dagar ska det nog bli! 😊

  2. Glömde skriva att för min del så njuter jag verkligen av att få vara hemma hela sommaren lång för andra året i rad (trots att mammatillvaron inte är så lätt alla gånger nej…), eftersom jag jobbat som vikarie och aldrig haft någon semester att tala om. Typ en vecka eller så då. Har alltid fått jobba när andra varit lediga, då har jag haft som mest jobb. Och särskilt sommartid har det varit tungt, eftersom jag verkligen behöver ladda batterierna då för att orka igenom den långa hösten och vintern. Så därför värdesätter jag den här bebis- och småbarnstiden extra mycket. 😊

    1. Ja då förstår jag nog om du njuter nu! För att jobba hela sommaren när alla andra e lediga är inte roligt (been there..)! Men jaa, samma panikkänsla alltid den här tiden när man igen upptäcker att sommaren går såå snabbt.. Vi har ingen villa, men båt har vi så bara vi hinner ut me den så e jag nöjd :) Några andra stora planer har vi inte, förutom min Stockholmsresa då.

Kommentera

