Ännu mera vego

Idag kom äntligen en av de två böckerna jag beställde förra veckan, Ännu mera vego. Jag var så ivrig och bläddrade igenom hela boken direkt. Mycket bra recept nog! Ville såklart testa ett direkt, så till lunch gjorde vi halloumi stroganoff (älskar halloumi). Ändrade dock receptet lite (som vanligt hehe, kan aldrig följa recept!) och det blev faktiskt jättegott. Ser så fram emot att få fixa mer vegetarisk mat här hemma. Simon är inte lika entusiastisk dock..

image

image

Under den här veckan har jag tänkt mycket på hur och vad jag vill äta och kommit fram till att jag inte vill äta kött, men nog fisk, räkor och kräftor. I alla fall tills vidare. Kan inte ge upp det.. Även ägg och mjölkprodukter (främst ost) kommer jag äta, men försöka byta ut mot vegetabiliska produkter i vardagen. En del tycker säkert att jag borde köra hardcore direkt, annars är det inget vits. Men alltså nej, jag var ju inne på det till först, men konstaterade att 26-års matvanor tar ju ett tag att ändra. Så jag börjar med lite i gången. Och det är ingen katastrof ifall jag äter till exempel kyckling eller nötkött någon gång. I vardagen (när jag lagar mat hemma eller äter ute) vill jag inte äta det, men har vi gäster eller är hos någon och de äter kött (och jag också vill ha), så då kommer jag nog äta. Jag tänker göra som det känns bäst för mig helt enkelt och inte göra det så invecklat.

Så vad har jag ätit den här veckan då? Champinjonpasta, tortillas (utan köttfärs), rätten ovan, ‘köttfärssås’ med linser istället, fisk, tonfiskpaj, ännu mera pasta.. Ja typ. Det finns ju egentligen hur mycket som helst att äta, speciellt när jag har kvar fisk i kosten. Har dock inte haft tid att experimentera i köket när jag varit ensam med Abbe, så det är en liten utmaning att hitta något snabbt och enkelt att äta då. Brukar ju annars typ äta kyckling och ris varannan dag..

Idag har jag för första gången också testat göra cheesecake på vegegel, så om några timmar får jag se ifall det lyckades. Nästa experiment blir maräng gjord på kikärtsspad.

Kommentera

