Cowspiracy

Vi myser i soffan en grå morgon som denna. Fredag är det väl idag va? Dagarna flyter så ihop när jag är mammaledig. Ska dock försöka skapa lite mysig fredagskänsla trots att Simon är sjuk ännu och att mamma och pappa åker till Umeå, vi brukar ju vara där på fredagskvällar.

Hörni igår såg vi Cowspiracy och jag blev så tagen. Jag har länge funderat på att skippa allt rött kött, men ändå ha kvar kyckling och fisk i min kost. Griskött äter jag i princip aldrig och jag är heller inte så förtjust i nötkött, typ i lasagne (min favorätt hehe) och hamburgare bara. Men nu vill jag ju skippa allt! Även mjölkprodukter och ägg. Mjölkprodukter känner jag dock är lättare att lämna bort än kyckling och fisk. Dricker inte mjölk (dricker inte kaffe), äter inte youghurt, har ändå bytt ut grädde i maten till kokosmjölk. Dessutom finns det så bra mjölkfria alternativ i butikerna. Men jag älskar ju fisk och kyckling är så lätt att använda i alla rätter, så det känns jättesvårt..

Det första jag gjorde efter att vi sett filmen var att beställa efter två vegetariska kokböcker för att få lite inspiration. Jag tänker inte lämna bort allt på en gång, men lite i taget kanske. Dock så bor jag ju med Simon som är köttfantast.. Vet inte riktigt hur vi ska kunna ha helt olika kost. Någon vegeterian/vegan som läser min blogg och har några tips?

4 thoughts on “Cowspiracy

  1. Åh, vad roligt sammanträffande, jag såg också cowspiracy den här veckan och ska på allvar tänka igenom min köttkonsumtion. Tror inte jag kommer bli helvegan, men tänkte kraftigt minska på köttet och laga mycket mer vegetariskt. Berätta gärna om hur det går med ditt kostbyte!

    1. De känns nog som ett jättestort steg att bli vegan faktiskt! Men med små steg i taget så.. Åtminstone tänkt jag börja med vegetariskt o se hur det går o känns. Jag får uppdatera på bloggen sen hur de går! :))

  2. Är vegetarian sen några år tillbaka och min favoriträtt är också lasagne! Och jag är förvisso kanske inte så värst opartisk i detta, men jag tycker att den är ännu godare som vegetarisk — endera så kan du ersätta maletköttet med sojakross, då smakar det typ likadant som ”vanlig” lasagne. Allt hänger på kryddorna vad det gäller sojakross, lika som med maletkött! Eller så kan du använda dig av linser som proteinkälla, brukar själv ofta göra lasagne med röda linser, passar jättebra i lasagne de med. :)

    1. Jaa lasagne e ju så gott! Men egentligen e de ju int köttet som e gott, utan alla kryddor, såsen och lasagneplattorna, så nog måst de ju gå att ersätta maletköttet tänker jag :) Tack för tipset! Ska testa nästa gång jag lagar. Har aldrig använt mig av sojakross, men linser har jag hemma i skafferiet.

Kommentera

