Bebismat

Håhå, ikväll har jag och Simon kokat maassor med bebismat. Jag hade ju lite tänkt vi skulle börja med blw, men vi är så otroligt rädda att han ska sätta i halsen. Så vi kör nog med puréer ännu ett tag tills han får tänder (borde ju inte dröja länge) och så får han ibland pröva på lite plockmat också.

Jag hoppas verkligen att han gillar det här nu, för vi har typ 30 burkar i frysen..

Vi blandar här hemma och ger både köpisburkar och egen mat. Abbe är inte så kräsen och äter det mesta faktiskt. Men helst ska det vara så slät puré som möjligt, är det för stora bitar så spottar han direkt ut. Det som är roligare med köpismat är att det ofta smakar mer, jag är så dålig på att krydda hans mat. Och så finns det så mycket roligt att välja mellan. Vi har hittills endast köpt av Ella’s Kitchen, Hipp, Semper och Pirkkas ekologiska. När vi åker till Stockholm i juli ser jag så fram emot att få se vad det finns för bebismat där, har för mig att det finns mycket större urval i Sverige, speciellt av ekologiskt? Kommer säkert hamstra hem massor hehe..

Ni får gärna dela med er hur ni gör med bebismat, favorecept, tips eller andra tankar ni har, så blir jag glad :) Jag har ju skrivit om detta förr också och då fick jag jättebra tips från er. Nu känns det dock som att vi står och stampar på samma ställe med maten igen..

image.jpegEn liten pluttis som fick tugga på äppel under noga övervakning ❤️

6 thoughts on “Bebismat

  1. Jag kör typ samma hela tiden (skittråkigt jag vet men hatar att laga mat heheh) oså varvar vi med samma mat som vi äter om de passar och köpisburkar ibland.
    Jag brukar koka potatis, batat, morot, blomkål och lök i matgrädde och lite vatten, sätter också nå ”medelhavskryddblandning” i, och så kokar jag kyckling (ibland istället lax i ugn) och lite peppar i en annan kastrull, och mixar sen ihop de (nuförtiden mixar jag bara kycklingen o mosar resten lätt). Blir helt gott o de går lätt ner här hos oss så varför ändra på ett vinnande koncept. ;)

    1. Jamen de gör vi också känns de som! Har så dålig inspiration o längtar tills han kan äta samma mat som oss.. Typ samma som du brukar laga kör vi också på hehe :D Men har bara koka i vatten hittills.

  2. Jag lagar egen mat och ger butiks-mat. Ger även blw då jag vill :D lillen äter allt! :) bra att variera smaker är med örter!:) har finhackade örter i påsar i frysen och tar av den påsen jag vill sätta i maten :) kryddar annars aldrig bebis mat då de flesta har salt i sig.

  3. Har lagat mycket själv men när vi ska bort kör vi med köpisburkar. Och under perioder när det varit mycket krångel med maten har hon oftast ätit burkmat bättre än hemlagad. Nu när hon är 1 år och fått börja äta allt tycker hon över lag att det är mycket roligare med mat, då hon får smaka av vår mat om det är något som passar eller får en egen babyvariant av rätten ( utan salt, salta buljonger, alltför starka kryddor osv) – hon var t ex mäkta stolt då hon fick en egen babypizzabit att tugga på! En rätt hon tyckt om är soppa på potatis, lök, selleri, morot, majs och lax mixad med mjölk. Har gjort den ganska slät hittills eftersom hon inte varit förtjust i alltför stora bitar (vissa 1-årsburkar är det jättestora bitar i, då blir det att mosa med gaffel) eller för grova konsistenser, men det börjar gå bättre, beror lite på vad det är.

    1. De känns ju så bra att göra maten själv, så vet man exakt vad som är i. Men skönt också att bara ta fram en burk ibland hehe :D Tack för tipset på soppan, ska testa nån gång! Den här veckan när vi åt lax tog jag bara undan en (rå) bit åt honom som jag kokade med lite dill och mosade och blandade i grönsakspuré jag gjort tidigare. De gilla han o de e ju oxå smidigt!

Kommentera

