Söndag med rabarberkaka

Alltså det är ju kallllt idag, vi har klätt på Abbe yllehalare, mössa och vantar när han har sovit ute. Lite skillnad från tidigare i veckan då han bara hade shorts.. Kan dock erkänna att jag njuter lite. För nu kan jag ligga i soffan och vila utan att ha dåligt samvete över att jag inte är ute och njuter av det varma, härliga vädret hehe..

Igår var vi ju på Adrians studentfest. När vi vaknade på morgonen trodde vi att Abbe skulle bli sjuk, för han hade varit lite snorig under natten. Vi ställde in oss på att åka på studentfesten utan honom (alltså en i gången), men han verkade hur pigg som helst och inte alls förkyld eller något senare under dagen, så vi åkte allihopa.

Mamma, pappa, Simon och Abbe på studentfesten.

På kvällen kom Kika och Jan till oss och åt hamburgare, men jag glömde såklart att fota.. Roligt var det hursomhelst att träffa dem, det blir ju inte så ofta nuförtiden. Hade så föreställt mig (när jag var gravid hehe) att jag och Abbe skulle åka vi två till Vasa och hälsa på mina vänner där. Men alltså nu kan jag inte tänka mig att åka bil ‘så långt’ med honom själv.. Längst hittills är 10 kilometer och då fick jag sjunga ‘klappa händerna’ hela vägen. Han är nog för det mesta glad och nöjd i bilen, men när han blir trött så gråter han alltid innan han somnar och spottar ut tuttu hundra gånger, och då är det ju bra om en sitter bak med honom och tröstar tills han somnar.

Nu är vi i alla fall hos mamma och pappa och har ätit en sen lunch här. Jag hade bakat en jättegod rabarberkaka med maräng till efterrätt. Vi har så mycket rabarber att jag inte vet vad jag ska göra med allt?! Den här kakan blev så bra dock, så den kommer jag nog göra fler gånger. Trots att jag var lite skeptisk när jag höll på och bakade den.. Men ja, ni får bjuda in er på kaffe till oss så kanske ni får  rabarberkaka eller paj hehe ;)

image

Ingredienser:

1 ägg
3 äggulor
2 dl strösocker
2 tsk bakpulver
2,5 dl vetemjöl
50 g smält avsvalnat smör
300 g rabarber
0,5 dl strösocker

Marängen:
3 äggvitor
1,5 dl strösocker

Gör såhär: Värm ugnen till 175 grader. Skär rabarbern i små bitar. Vispa ägget och äggulorna med sockret ljust och pösigt. Blanda bakpulver (och 1 tsk vaniljsocker om du vill) i mjölet och vänd ner blandningen i äggsmeten växelvis med smöret. Häll smeten i en smord och bröad springform. Strö rabarberbitarna över och tryck ner dem lätt i smeten. Strö över socker. Grädda kakan i nedre delen av ugnen 25-30 minuter. (Jag hade i den 25 minuter, så den var lite kladdig.)
Vispa under tiden äggvitorna till fast skum, häll sedan i sockret under ständig vispning och vispa tills marängen är fast och glansig. Ta ut kakan ur ugnen och bred marängen över. Sätt in i ugnen igen och grädda ytterligare 20 minuter. Låt kakan svalna i 30 minuter innan kanten tas bort.

Receptet är ursprungligen från mittkök.se, men jag ändrade litelite på det. Vi åt den med creme fraiche-grädde. Ett tips om ni är som mig och inte gillar grädde så mycket – blanda med en halv burk creme fraiche efter att du vispat grädden. Blir mycket godare tycker jag!

Nu har Abbe vaknat (= slut på soffliggandet), så nu ska vi se vad vi hittar på resten av dagen :)

4 thoughts on “Söndag med rabarberkaka

Kommentera

