Nödvändiga och icke nödvändiga saker

Jag tycker det är jätteintressant när mammor listar nödvändiga samt onödiga saker de köpt/fått till sina bebisar. Så därför tänkte jag göra ett eget inlägg om just detta nu när jag varit mamma i över ett halvår. Dock orkar jag ju inte lista hur mycket som helst, så här kommer istället fem av vardera! Utan inbördes ordning heh..

Onödigt:

1. En dyr babysitter. Abbe har faktiskt inte alls suttit speciellt mycket i sin babysitter, så det skulle ha räckt med en billig begagnad. Om vi ens behövt någon. Det enda den har varit bra till, var när vi satte en leksaksbåge på den så han fick börja träna på att få fram händerna och ta i saker. Men det tränade vi i och för sig på golvet också.

imageÅh, vilken liten pluttis ❤️

2. Fina tröjor och koftor. Vi använde typ bara bodys när han var liten. Så många fina (men opraktiska tröjor) jag köpt åt honom som lämnade oanvända. Praktiskt och bekvämt var (är!) nog det viktigaste. Såklart är det roligt att ibland klä finare kläder, men inte när han var en pyttebebis och kändes så skör. (Och då var han ju ändå en månad när vi fick börja klä honom lite smått på sjukhuset, fram tills det hade han endast blöja).

Åh, jag minns så känslan att få klä honom i hans egna kläder.

3. Massa filtar. Alltså varför köpte jag det? En skulle ha räckt, eller ok, två då.

imageDenna gosiga filt som Abbe ligger invirad i har Simons fammo stickat och den använde vi massor dock. Filtar är ofta något man får i gåva och är alltså ganska onödigt att köpa.

4. Bärsele/bärsjal. Jag har testat både Babybjörn och Manduca, men med båda har det alla gånger slutat i gråtkalas från Abbes sida (och ibland från min sida också). Det var inget för oss helt enkelt. Kanske jag borde hållit ut och testat ännu fler gånger, men jag tyckte vi klarade oss ändå. Ps. Har många gånger känt mig som en dålig mamma som inte burit Abbe i bärsele/bärsjal, tänk att till och med en sådan sak kan skapa hets.

5. Skor. Hehe jaa. I vintras när Abbe var så liten använde vi nog bara tjocka stickasockor åt honom eller vintertossor. Men skor? Nja. Först nu har jag börjat sätta skor på honom ibland (nåja, ganska sällan nog). Tur att jag nästan visste det innan han föddes hur onödigt det skulle vara, så jag inte köpte så många.

imageSkorna som endast fått vara prydnad på hans hylla.

Nödvändigt:

1. Newborn insatsen (som vi fått låna av min kusin) till vår Stokke Tripp Trapp-stol. Guldvärt verkligen! Abbe satt alltid i den med oss vid köksbordet när vi åt och ofta också när vi grejade i köket.

Liten blir stor.

2. En ‘lekmatta’ eller vad man ska kalla det. Den har han legat massor på. Vi har inte speciellt varmt golv (ingen golvvärme), så det var nödvändigt med något tjockt att ligga på i vintras. Den är också så stor att även jag eller Simon har kunnat ligga på den med honom.

imageVi köpte vår från Jollyroom, en Petite Cherie tror jag det är *orkar inte gå och kolla*.

3. Böcker. Vi (nåja, mest jag) läser varje dag åt Abbe trots att han är så liten ännu. Det har jag gjort länge och det är vår kvällsrutin innan läggdags. Han älskar också att titta i roliga, färgglada böcker. Är det ingen text i så hittar jag på, hehe.

image.jpegSåhär ser det ständigt ut på vårt vardagsrumsbord.

4. Adapter att klicka fast babyskyddet på barnvagnschassit. Det har vi använt typ alltid när vi handlat med Abbe. Han har suttit kanske tre gånger i en sån där bebisinsats som vissa vagnar har, alla gånger den senaste månaden.

Vi har en Bugaboo Buffalo vagn och  ett Maxi-Cosi CabrioFix babyskydd som vi beställde från Holland.

5. Andningslarm. Skulle inte ha kunnat sova en blund de första månaderna hemma annars. Vi fick låna också det av min kusin, så vi behövde inte köpa. Orkar inte gräva fram lådan, men det är två plattor som man sätter under madrassen som känner av när bebisen andas. Jag minns inte vilket märke dock..

Okej, jag måste bara skriva ner en nödvändig sak till, babyvakt/gråtlarm! Absolut nödvändigt om man har bebis ute och sova på dagen. Tycker jag i alla fall. Vi har en Nabby.

Det var det. Och såklart finns det massor av nödvändiga saker till, men till exempel blöjor vet ju nog alla att är bra att ha 😊

9 thoughts on “Nödvändiga och icke nödvändiga saker

  1. Håller med, speciellt om skorna! Oj huhhu vi har säkert 5-6 par babyskor som vi fick i present och int ett endaste par har blivit använda! Babysitter köpte jag billigt begagnad o den har funkat hur bra som helst fastän den int e ”märkes”. En bärsele köpte jag dock för typ 100e och den har vi använt… 1 gång? Han har alltid trivts bra själv på golvet så den har lämnat oanvänd o de känns ju ytterst onödigt att jag lag pengar på den såhär i efterhand.

    1. Haha jaa.. Vet int riktigt va jag tänkt när jag köpt sådär små skor? Nå att de va gulligt säkert 😀 Vi sku säkert ha använt sittern mer men då vi had ju dendär stokke-stolen som han trivsta så bra i. Tack för idaa förresten, vi får ta på nytt! 😊

  2. Och jag som tycker att BabyBjörn sittern är guldvärd! XD Men jag fattar ju om ni har en babyinsats till Stokke då ersätter ju den behovet av sittern nästan helt :)

  3. jag skrev ett inlägg på min egen bogg om vad jag tyckt att ha varit nödvändigt och inte. Håller med dig om att mycket är helt onödigt, men själv skulle jag inte klara mig utan bärsjal och sele

    1. Vad roligt, ska kolla in det 😊 Jag hade ju verkligen trott att vi skulle använda sele mycket, men eftersom Abbe inte verkade trivas, så lämnade det bara.

  4. Väldigt intressant att höra vad andra tyckt varit bra och onödigt! 😀
    Vi köpte 2 begagnade babysitters (en hit hem och en att ha vid mammas) och de har varit hur bra som helst och vi har använt dem jättemycket. Var t ex jättebra att ställa mellan soffan och soffbordet med en leksaksmask med hängande leksaker emellan så blev det som ett hemmagjort babygym. 😄 Hon sitter faktiskt i dem än ibland, fast det inte är så ofta, som t ex igår när jag skulle duscha eller om jag gör något så att jag absolut inte hinner springa och hämta henne eller kolla vad hon gör stup i kvarten. Matstolarna har vi också köpt begagnade (ja, hela 3 st faktiskt! 😁 En hit hem, en till mammas och nu en för villabruk), man sparar verkligen massor.
    Fina kläder håller jag absolut med om! Man lockades att köpa en massa fint som man sen knappt använde. Visst är det ju roligt att kunna klä upp dem någon gång, men hur ofta behöver man nu allt det där sist och slutligen? Och särskilt när de är riktigt små. Då är t ex klänningar helt onödiga kunde jag konstatera! Innan hon lärde sig sitta var sånt bara knöligt och opraktiskt. Hade en som hon hade på dopdagen och det var ju förstås annat, men tror hon hade den på sig kanske en gång förutom det. 😕 Hade en annan jättefin jag köpt på loppis också, den skulle hon ha på sig en gång då vi skulle bort när hon var 1,5 mån. Blöjan läckte så vi fick byta allt hon hade under, så spydde hon ner sig och det slutade med att jag tog henne hela härligheten, som dessutom bara blev knöligt och bökigt i babyskyddet, innan vi ens kom iväg och satte på henne body och byxor istället… Tror det var enda gången hon hade på sig den klänningen.
    Filtar behövde vi några olika av eftersom hon spydde så mycket, det var alltid någon i tvätten…
    Vi har en Manduca som varit jättebra på skogspromenader och sånt, men det är bara min man som använder den, har inte riktigt känts som min grej eftersom jag har så dålig rygg.
    Vi hade inga skor när hon var riktigt liten, men ett par tossor jag fått av en kompis och ett par virkade skor. Sen i höstas hade hon ett par mjuka skor med skaft som hon nog använde, bra t ex när hon hade jeans. Men det är först nu som vi köpt riktiga skor åt henne när det började kännas som om sockor och tossor inte var så optimala att krypa runt med där ute eller när man skulle någonstans, och hon dessutom snart börjar gå.
    Vi har ett babysängtäcke från Ikea och ett litet lapptäcke som en släkting sytt som vi använt som lekmattor, och dem har hon fortfarande.
    Böcker kan man inte ha för många av! Vissa har hon bokstavligen nästan ätit upp så jag fått tejpa flera gånger… 😁 Hon kan ha jättebra ro att sitta själv och bläddra i böcker.
    Adaptrarna till babyskyddet har verkligen varit guld värda! Vi har också en Maxi-Cosi Cabriofix som vi alltid använt när vi varit och handlat, till stan eller på andra ärenden. Så praktiskt att inte ha behövt flytta över henne utan bara få klicka fast babyskyddet och sen lyfta det i bilen om hon somnat. Kommer att sakna det nu då hon börjar vara så stor att vi måste köpa en bilbarnstol åt henne. Vi har också beställt en lättare resevagn att ha just när man ska till stan eller något, blir så bökigt att släpa med hela vagnen med sittdel…
    Som jag skrev en gång så hade vi hyrt andningslarm sen hon börjat sova på mage med ansiktet ner i madrassen, och det är jag verkligen glad att vi gjorde eftersom jag själv sov mycket bättre då och särskilt eftersom det gav larm en gång också – vågar inte tänka på vad som kunde ha hänt annars ifall det nu var ett riktigt larm, det får vi aldrig veta.
    Babylarm skulle vi absolut inte klara oss utan! Ovärderligt när hon sover ute, man är i andra änden av huset eller ute på gården när hon sover. Vi har en Philips Avent som vi varit nöjda med, det enda jag har att klaga på är aty babyenheten är rätt stor och klumpig.
    Två saker jag måste tillägga som jag själv tyckt så här i efterhand att varit lite onödiga i mitt fall var amningskudden och bröstpumpen. Delammade tills hon var 2 månader, sen slutade hon själv och jag fick sluta pumpa strax därefter eftersom mjölken tog slut. Både kudden och pumpen var bra att ha så länge de behövdes, men eftersom jag hann använda dem så kort tid så känns det lite dumt att ha lagt en massa pengar på dem, men det kunde jag ju inte veta då.

    1. Roligt att läsa vad du tyckte om det jag hade listat :)

      Men jo, amningsgrejer håller jag med om att var onödiga i vårt fall också, eftersom jag aldrig ammade. Dock pumpade jag ju i typ sex veckor, men då använde jag pumpen på sjukhuset/Ronald McDonald-huset. Hade tack o lov inte köpt någon pump, utan fått en oanvänd av min kusin (generös kusin jag har, jag vet, hehe), den lämnade dock oanvänd. Eller ja, Simons mamma hade faktkskt tagit ner den till Helsingfors när de åkte ner samtidigt som oss, så jag testade den några gånger innan jag hittade pumpen på huset. Jag hade också fått amningskudde av en annan kusin och den använde vi faktiskt att ha under bröstkorgen på Abbe när han låg på mage i början. Han var säkert ännu öm i bröstkorgen, för han gillade inte alls att ligga bara platt på mage på golvet.

Kommentera

