Det där med vikt och längd

Något jag funderade redan på innan jag blev gravid och under graviditeten var födelseannonser. På vår kommande bebis födelseannons. När jag var gravid tyckte jag det var så intressant att läsa födelseannonser för att se hur långa bebisarna som fötts var samt hur mycket de vägde (något jag aldrig brydde mig i innan vi började fundera på barn). Jag var alltså nyfiken. Vilket ledde till att jag började fundera på varför man lägger med vikt och längd i en födelseannons. Är det bara för att tillfredsställa folks nyfikenhet? För att man inte ska behöva berätta enskilt åt alla som frågar? Men frågar gör de nog helt säkert ändå, för det är ju tydligen något man frågar av nyblivna föräldrar (även jag tror jag?).

När vi då äntligen slapp hem från sjukhus och valde att sätta en försenad födelseannons i tidningen, så bläddrade jag genom massor av tidningar för att få idéer,  och insåg att de flesta innehöll vikt och längd. Det kändes dock helt orelevant för oss att skriva in hans vikt och längd i födelseannonsen. Speciellt för någon annans skull, för att stilla andra människors nyfikenhet.

imageSå vi valde att skriva något helt annat på raden som är tänkt för vikt och längd.

Sedan vi fick Abbe så bryr jag mig inte alls om längden och vikten i födelseannonserna längre. Jag tycker fortfarande det är intressant att se annonserna, men för min skull behöver inte längden och vikten finnas där. Men alla tänker vi olika och det är ju helt ok! Det är så det ska vara. Bara för att jag tycker en sak eller blir provocerad av något betyder det ju inte att alla tänker som mig. (Känner mig tvungen att skriva det efter fredagens inlägg, hehe.)

Och nu är jag såklart nyfiken.. Hur tänker ni? Hade ni med vikt och längd i födelseannonsen och i så fall varför? Eller hade ni kanske en helt annorlunda annons? Eller valde ni att inte annonsera alls?

Vi valde att ha födelseannons för att alla skulle få veta att vi äntligen sluppit hem (plus att det kändes som ett fint ‘avslut’ på något vis). Vi är så tacksamma för att det var så många som tänkte på oss och bad för oss (Abbe speciellt) när vi var i Helsingfors. Vi kände oss verkligen trygga i vetskapen att folk bad runt om i världen. (Sedan så fick vi heller aldrig någon födelselängd på Abbe, det var inte prioriterat när han föddes, men även om vi vetat hans längd hade vi inte haft med det i annonsen.)

Nu inser jag ju att det låter helt knäppt att skriva ‘annons’ om sitt eget barn, hehe.

15 thoughts on “Det där med vikt och längd

  1. Oj va kul att höra nån med samma tankar! Har aldrig riktigt förstått varför man skyltar med babyns mått..? Har själv nu en flicka på två veckor och alltid tänkt att i vår annons skulle det stå något i stil med ”helt perfekt längd och vikt” istället för gram och centimetrar (för vem undrar egentligen?). Nu har vi istället tagit det beslutet att vi inte sätter ut nån annons i lokaltidningen, för de som vi tycker behöver veta att vi fått vår dotter vet redan av det. Och de som faktiskt undrar hennes mått så har nog redan frågat! :)

  2. Med det första barnet så glömde vi bort att lägga och då vi kom på det så kändes det som att det redan var för sent. Med nr 2 så kom vi nog ihåg det men lämnade bort det eftersom vi inte hade nå åt nr 1,kändes bäst så. :)

  3. Tycker det är intressant att läsa bebisarnas längd o vikt :D Men skulle va fint att byta ut till nån fin text och nått mer relevnt, för vad gör det där egentligen? Bebis nr 1 hade vi annons till, inte till de två andra, tror det beror mest på att vi int har nån tidning längre o int läser nyheterna på webben så aktivt heller. :)

  4. Vi hade ingen annons alls när Oliver föddes, det kändes helt enkelt ganska onödigt bara. De enda som frågat efter annonsen är min fammo o faffa, då de skulle ha velat klippa ut o spara den. Nu har vi ju varit på bild Öt ett par gånger efter det (på reklam för persienner hahahah) så den bilden har både jag och min mamma istället klippt ut o sparat! :D

    1. Men jaa, jag har ju sett er kom jag på nu! Men va int säker på att de verkligen va ni hehe 😀 Och ja, att klippa ut annonsen har vi såklart gjort 😀 Tack för din kommentar!

  5. Ja tänk va stort det kändes att få sätta annons ”som vanlit folk” i tidningen! 💕 hade inte funderat så mycket på det innan men i hesa blev det ju som en dröm att få en annons om vår bebis, så det var nog mest för oss själva att ”we did it” å så för alla förstås att nu e vi hemma och vi har klarat allt!! Små saker blir ju så viktiga då int allt går som ”för andra”! Å ja, att int ha nån födelsevikt eftersom det inte var väsentligt kändes ledsamt, har full förståelse att läkarna inte har nå intresse för sådant i sådana situationer men det blev ju såååå viktit för en själv på nått sätt, så vi 2dagar så mätte de honom för att ja vile det (va väl på nått sätt att man ville ha det som det ska vara å förtränga det allvarliga!?) 😉

    1. Ja verkligen! De kändes på nåt vis som ett steg i processen mot ett vanligt liv att ha annons.

      De mätte nog Abbe på ett ungefär (inte så lätt med intuberingen o allt annat) när han var åtta dagar gammal. Men det måttet kändes inte så tillförlitligt. Minns nog att jag så gärna skulle ha velat ha födelselängden, men nu i efterhand spelar det inte så stor roll. Han har minsann blivit mätt nu efteråt hehe 😀 Tack för din kommentar!

  6. Valde att inte skriva ut det i tidningen utan la upp det på våra fb profiler istället :) Någon mer än våra kontakter behöver ej veta!

  7. Har faktiskt inte tänkt på det där med längd och vikt i annonserna, men nu när jag tänker efter så tycker jag det är rätt onödigt att ha med egentligen och det är väl därför jag inte fäst någon större uppmärksamhet vid det när jag läst annonserna heller. Tycker det är mycket intressantare VEM som fått barn, ev namn på babyn och vad ev syskon heter! 😀 Har alltid varit intresserad av just namn. Själva hade vi ingen födelseannons utan valde istället att sätta in en ”döpta”-annons istället. Kändes mer rätt på något sätt för vår del, att på det sättet meddela de som ev inte visste om det redan och samtidigt sätta ut namnet (som vi inte hade en aning om än när hon föddes och blev klart ganska sent). Harmades bara för att det fanns så tråkiga bilder till döptaannonserna jämfört med födelseannonserna ( vi hade alltså ingen egen bild till annonsen), hade ju velat ha någin sån där gullig nallebild eller något som man sett att andra haft.

    1. Jamen precis, det tycker jag också. Längden o vikten är ju inte så relevant egentligen. Och ja, en döpta annons går ju minst lika bra att ha! Vi döpte Abbe ganska sent, så vi valde att sätta annonsen när vi fått flytta hem istället. Tack för din kommentar 😊

Kommentera

