Flera barn

Jag har alltid velat ha och tänkt att vi ‘ska ha’ flera barn. Och helst inte så lång tid mellan barnen heller. För ja, förr trodde jag ju att man kunde bestämma sånt. När det sedan visade sig att vi inte kunde få barn utan hjälp (har skrivit om det här), så tänkte jag bara vi får ett barn är jag nöjd. Eftersom det inte alls var någon självklarhet att vi skulle få ens ett.

Idag så vill jag ju jättegärna ha ett syskon till Abbe. Och för min egen skull också. Jag önskar verkligen så mycket att jag ska få uppleva en graviditet och förlossning igen. (Och för att vara självisk så vill jag gärna ha en normal BB-tid och första tid hemma också) Men går det inte så går det inte. Och då är jag såå tacksam över att vi fick Abbe. Men min stora dröm i livet är att bli spontant gravid. Kan inte föreställa mig hur underbart det skulle vara.

Det är bara det att jag är så otroligt rädd. Rädd  för allt som kan hända innan och under en graviditet och vid födseln. När jag var gravid med Abbe var jag inte alls speciellt rädd, eftersom jag inte visste bättre då. Men idag vet jag att vad som helst verkligen kan hända.

Man kunde ju kanske tro att jag är rädd för att få ett till hjärtsjukt barn, risken är ju trots allt större när vi har ett från tidigare. Men nej, jag är faktiskt inte rädd för det. Jag vet vad det är att ha ett hjärtsjukt barn. Det är ju allt annat jag är rädd för. Och mest av allt är jag rädd för att förlora ett barn. Det finns inga ultraljud eller undersökningar i världen som skulle kunna göra mig trygg i eventuella nästa graviditet. Därför är jag så tacksam för att jag fick ha den där graviditeten med Abbe. Utan rädsla och utan någon större oro. Jag vet att folk säger att man inte ‘kan’ gå runt och vara rädd för att det värsta ska hända. Men har de som säger det faktiskt varit med om något av det värsta?

image Abbe i magen två veckor innan han föddes ❤️ Så lyckligt ovetande jag var.

Kommentera

