Saker ni kanske inte visste om mig

  • Jag har studerat till kosmetolog innan jag studerade till tradenom. Det skulle man aldrig kunna tro eftersom jag är såå ointresserad av allt sånt, t.ex. så..
  • .. sminkar jag mig inte. Eller ok, kanske fem gånger per år, t.ex. då jag ska på bröllop eller bokslutsmiddag eller något liknande. Jag plockar knappt ögonbrynen
  •  .. har jag inte heller färgat mitt hår sedan 2009. Visste inte vad jag skulle färga efter en period med blont (orange) hår, så jag tonade bara håret mörkt och så fick det va. Trivs ganska bra med min egen hårfärg faktiskt. Det är så enkelt, vilket är min melodi. Orkar inte heller föna, platta eller locka håret.

08. 09. '09 @ Ollis (2).jpgEn mindre lyckad hårfärg..

  • Jag är jätteintresserad av pengar och av att spara pengar. Sitter alltid och myser när lönen/mammapengarna kommer då jag får föra över till alla sparkonton hehe.
  • Jag är lite smått besatt av att hålla ordning i köksskåpen och lådorna. Speciellt skafferiet där vi har torrvaror. Blir typ sur ifall vi varit och handlat och Simon börjar plocka in varor dit. Det har han ju lärt sig, som den gode make han är, så nu för tiden lämnar han allt som ska dit så jag får plocka in det själv. Älskar att göra ‘fint’ i skafferiet och ordna alla saker där, haha. Säg mig att nån är lika som jag? Kylskåpet är också ett ställe där jag vill att allt ska va i ordning. Egentligen hela huset nu när jag tänker efter.. Dock har jag en låda i köket där det får vara kaos, ni vet den där man har plastlådor och lock och sånt. Omöjligt att hålla fint i den lådan!

Skafferiet jag älskar att fixa i och råddiga lådan jag bara slänger ner allt i..

  • Jag kan snöa in mig supermycket på olika saker. T.ex. om jag hör något intressant eller om jag börjar tänka på någon stor händelse. Då kan jag sitta och googla i timmar och läsa på massor.
  • Fredrik Reinfeldt är en stor idol och jag älskar att höra på när han håller tal.
  • Jag flyttade hem till mamma och pappa (från Vasa) på våren när jag gick ut tvåan på tradenom. Samtidigt sålde de sitt hus i Sundby och köpte hus i Skutnäs, som dock skulle renoveras. Så sommaren 2011 bodde hela min familj (fem personer) + Simon i en hyreslägenhet med två sovrum. Som tur var Alex, min äldre lillebror, i Dragsvik största delen av tiden, det var nog tillräckligt trångt på fem.. Resten av tradenomtiden pendlade jag till Vasa.
  • Jag har haft häst när jag var yngre och då tävlade jag i hoppning.

Jag o. Pepsy.JPG

  • Jag var naiv förr och trodde man kunde ‘önska’ sig olika saker och ifall man önskade det tillräckligt mycket, så skulle det hända.
  • Jag har spyfobi. Alltså verkligen riktigt riktigt jobbig sådan. Kan inte åka bil med någon som mår illa. Vill inte heller åka över med båt till Sverige t.ex., med rädsla för att det ska gunga och någon (eller jag själv) börjar må illa. Ni vet inte vilken dödsångest jag hade sist jag åkte båt. Detta begränsar verkligen mitt liv väldigt mycket. Vet inte hur jag ska göra i framtiden när Abbe får magsjukan.. Denna fobi har jag haft så länge jag kan minnas och den blir bara värre med åren. Får sån panik om jag börjar tänka på det, typ om jag sitter i flyget så är jag livrädd att hamna bredvid någon som kan må illa. Har ALLTID med mig hörlurar så att jag kan sätta på musik på hög nivå när vi åker flyg/buss.
2 thoughts on “Saker ni kanske inte visste om mig

  1. Måste bara skriva till dej ang. spyfobin du har.
    Har alltid haft det och jag har funderat mycket på hur jag som mamma skulle klara av när mina barn får magsjuka.
    Det som har hjälpt mej är att prata med nån om det, nån som förstår och som inte bara svarar ”visst är det äckligt, det tycker jag med”.
    Prata med mannen så han förstår hur du tänker. Det kanske du redan har gjort. :)
    Ha en plan hur du gör när det faktiskt sker. (jag har sovit många nätter med ett ämbare under sängen och handdukar i fotändan bara för att det gjorde mej tryggare)
    Små korta meningar inpräntade i huvudet, som ett litet mantra, när det faktiskt sker och jag måste klara av det. Som ex. ”jag dör inte av detta”, ”det är inte så farligt om jag måste lida lite” och en mening som jag nog kom mej igenom dagarna med nu sist dom spydde, ”detta varar inte för evigt, några dagar nu och sen är det förbi och vi blir friska”.
    Sen, har det märkligt nog, blivit lättare när jag har blivit tvungen att ta itu med spyende barn.
    Jag ser inte framemot nåt spyas alls, men det går och jag klarar av det fast hela jag skakar som ett asplöv och hjärtat bankar som bara vad. Sen efteråt känner jag mej faktiskt stolt över mej själv, som klarade detta. Jag som alltid alltid har varit så sjukligt rädd för spyor.
    Å visst, jag gillar inte andras spyor ännu.. det där lät ju knäppt, men jag tror du vet vad jag menar. Men jag klarar av när mina barn spyr och det är huvudsaken, för jag vill vara en bra mamma just då och finnas till hands för mina barn.
    Styrkekram till dej!!

Kommentera

