Stark mamma

Så många gånger sedan Abbe föddes har jag fått höra att jag är en stark mamma. Och jag vet inte om jag kan relatera till det, jag känner inte att den beskrivningen passar mig särskilt bra. Jag är inte alls starkare än en mamma som inte har fött ett allvarligt sjukt barn. Jag hamnade bara i den situationen och var tvungen att ta mig genom det. Så som de flesta andra mammor också skulle göra.

När vi var i Helsingfors och det kändes som mest hopplöst skrev en bekant åt mig att man får inte mer än man klarar av. Det mantrat följde mig genom den allra tuffaste tiden där och här hemma. För jag kände mig långt ifrån stark. Jag kände mig som världens svagaste mamma. Jag tänkte ofta (tänker fortfarande) att vilken annan mamma som helst skulle klara detta så mycket bättre än jag. Jag har inte på något vis hanterat vår situation på ett optimalt vis. Det har brutit ner mig totalt och jag har haft jättejättesvårt att hantera det som hänt. Att acceptera och gå vidare. Nu är jag på andra sidan dock.

När någon kallar mig stark tar jag givetvis åt mig och blir glad att någon tycker det, eftersom jag känner mig som allt annat. Jag är trots allt bara en helt vanlig mamma som hamnade i en tuff situation.

image

14 thoughts on “Stark mamma

  1. Måste tipsa om en ny bok skriven av en mamma med rötter från jakobstad. Minns inte exakt vad den hette men något med ”att leva med långtidssjukabarn”.

  2. Det är viktigt att inte alltid känna sig tvungen att vara stark. Det får suga ibland. Kan inte föreställa mig hur tungt det är och har varit. Kämpa på!

  3. Dina tankar känns bekant, man har ju inget annat val än att ta sig igenom den tuffa tiden men det är barnet som är starkt! MEN en mamma som har gått igenom en tuff tid med sitt barn BLIR starkt, det kommer du att märka! Vi är starka tillsammans med våra barn men ack så svaga då barnet inte ligger i famnen eller inte ser oss, då vi bryter ihop. Vi har ju inget annat val än att vara stark. Vi kan ju precis inte ge upp 😌 men alla mammor är starka på sitt sätt!

  4. Håller med föregående, det är JÄTTE tungt att känna att man MÅSTE vara stark hela tiden. Vi måste också få slappna av och inte oroa oss, men hur? Annars så fick vi intryckt en hjärtultra imoron 👍

  5. Håller med det som skrevs tidigare, att du nog är starkare än du tror! Du har ändå klarat av er tuffa situatuon med bravur, trots att du skrev att det brutit ner dig totalt har du rest dig och orkat kämpa vidare. Tror det är lättare för andra att se när någon är stark, än att inse det själv när man känner sig svagast i världen. Jag har också hört det där om att man inte får mer än man klarar av, och trots att jag fnyst åt det och inte alls hållit med när det varit som allra svårast och tyngst så ligger det nog något i det. För jag har tagit mig igenom det svåra och kommit ut på andra sidan med förståndet i behåll. Våga tro på hur stark du faktiskt är! ❤

Kommentera

