Maj med läkarbesök

Så är det äntligen maj! Månaden då Abbe blir sex månader gammal och jag får fira min första morsdag. Jag får äntligen vara glad på morsdag! Efter flera år då jag varit jätteledsen för att jag inte varit mamma (förutom ifjol då, men då mådde jag illa).

Vi var på lunch hos Abbes fammo och faffa igår och sen hos hans mommo och moffa resten av dagen och kvällen. Det var såå skönt väder. Kände mig full av lycka och tacksamhet när jag och Simon var ute och gick på förmiddagen.

Abbe busar med moffa och mommo.

Men måndag idag då. Och jag och Abbe skulle egentligen till Barnpolikliniken vid Malmska klockan 10 för vikt- och längdkoll, Synagis-spruta och läkarbesök. Men klockan åtta imorse ringde de från barnpoli och avbokade tiden på grund av att läkaren inte var på plats. Jag passade på att fråga vad det är för slags läkarbesök (eftersom ingen verkar veta, inte vi och ingen av personalen när vi frågat tidigare) och fick svaret att det är en prematurkoll (hmm?). Abbe är ingen prematur sa jag åt kvinnan i telefonen, men hon verkade inte veta något alls, så vi bokade bara om tiden till nästa vecka. Precis när jag lagt på kom jag på att Abbe måste få Synagis-sprutan idag (antikroppar mot rs-virus), eftersom det ska tas med max en månads mellanrum och han fick den senast 2.4 i Vasa. Så jag ringde dit och fick prata med en annan kvinna. Och hejaheja Malmska, för även fast vi hade tid för Synagis idag så hade de inte beställt efter det. Så det kommer först på onsdag. Håhå. Nå på onsdag ska vi dit i alla fall. Och vi kanske får ta läkarkollen då på samma gång. Jag frågade av henne också varför Abbe ska på prematurkoll, men hon sa att det bara är en utvecklingskontroll. Ok. Han har ju inte varit på en enda läkarkontroll via rådgivningen ännu, så det kanske är på tiden. Trodde dock att läkarbesöken sker i samband med rdg-besök vid rådgivningen och inte vid Malmska?

Vi ska faktiskt på rdg-besök idag också. Undrar månne om han ska få vaccinationer.. Hittills har han egentligen inte reagerat alls på dem (i efterskott alltså, själva sprutan blir han suuperledsen av), men man vet ju aldrig. Ska i alla fall bli intressant att se hur han har växt. Vi har inte varit dit sedan Helsingfors.

Vad annat då? Vi har fysioterapi 10.5 och Olle-besök (ultraljud) i Vasa 14.5. Efter det hoppas jag att vi får ta paus över sommaren med allt. Ifall hjärtat och lungan ser bra ut vill säga. Han andas nog fortfarande jätteljudligt och snabbare än vad han ‘borde’, så lungan har nog säkert inte återhämtat sig ännu, men förhoppningsvis blivit bättre än vad den var i Hesa.

imageAbbe med sin ena morbror.

Och med pappa som imorse åkte tillbaka i jobb för några dagar.

Nu vaknade busungen (40 minuter är liksom den magiska tiden för sovturer), men jag är envisare än honom hehe. Jag tänker stå här och rulla vagnen tills han somnar om.

image

7 thoughts on “Maj med läkarbesök

  1. Alla läkarbesök ja har varit på med mina barn(har två st) har nog varit vid rdg men de är ju friska också men kanske är det annat med Abbe och hans hjärtproblem. :)

  2. Tänkte samma sak, det är säkert annat när Abbe varit sjuk. De läkarbesök vi varit på har nog också varit vid rådgivningen, vid 5 och 8 månader om jag inte råddar.
    Vilken tur att du ringde och kollade, hade ju inte varit något vidare om ni kommit till sjukhuset och de inte haft sprutan! Vissa gånger får man ju nog undra vad de sysslar med… Som när vi skulle på blodprov med dottern då hon var 11 dagar och vi satt och köade i all evighet vid labbet vid hälsocentralen, dit det blivit sagt att vi skulle gå och ta provet. När det sen äntligen blev vår tur så fick vi veta av labbsköterskan att de inte hade rätt utrustning att ta blodprov på så små barn! Det måste beställas i förväg (utrustningen alltså) och det kunde vi ju inte veta! Så vi fick ila iväg in till labbet vid sjukhuset i Vasa så de fick ta provet där, som skulle tas just den dagen och dessutom borde ha tagits före kl 10 (som sköldkörtelprov ska tas), men som tur var sa de inget om det fast klockan hsnn bli för mycket innan provet äntligen var taget (vilket inte var så enkelt trots att de hade rätt utrustning).

  3. Hej, måst bara fråg 😊 har ni fått kallellse reij ti olle nästa viko? Eldä ba muntligt!? Fundera för vi har int fått na än å vi borde nu å, måst ring om int i byri hörs na 😌

Kommentera

