Nervös inför bilresan

Nu är vi äntligen på väg ner körande till Helsingfors. Abbe somnade direkt vi lämnade gårdsplanen, så nu hoppas vi på att han ska sova en stund. Vi prickade in starten med hans förmiddagsvila så vi har ju de bästa förutsättningarna, men då igen tycker Abbe att det är helt överskattat att sova på dagarna, så en halvtimme brukar räcka. Men vi är beredda på många pauser. Förstår inte hur någon frivilligt kör såhär långt med en liten bebis i bilen?

Jag minns när jag och Abbe skulle åka ambulans upp från Helsingfors till Vasa. Fy vad jag var nervös! Jag kände ju inte riktigt Abbe och var såklart orolig att något skulle hända på vägen. Alltså när vi svängde ut från barnkliniken hade jag sån ångest så jag bara ville försvinna, jag visste att vi hade måånga timmar framför oss i ambulansen; jag, Abbe och två ambulansskötare. Jag hade ju trott att kanske en läkare eller en sköterska skulle följa med. Jag kollade på klockan konstant och försökte hela tiden googla var närmaste sjukhus fanns.

Jag hade också satt alldeles för mycket kläder på Abbe så han var helt genomsvettig efter bara en liten stund. Han satt bara i ett babyskydd och de hade spänt fast det så långt bak i ambulansen, så för att jag skulle se Abbe så var jag tvungen att sitta och hänga bak på sätet. Så satt jag hela vägen och kollade så att bröstkorgen rördes. Lägg till en ledsen, skrikande bebis som dessutom spydde, så jag hamnade att byta kläder på honom när de stannade för chaufförsbyte + två gånger sondmatning, så vet ni hur roligt det var. Jag har typ aldrig varit så lättad i hela mitt liv som när vi svängde in vid VCS.

Jag var så skakis så bilderna blev helt suddiga.

imageAbbe får sitta en liten stund varje dag i matstolen. Att slå händerna i bordet och slänga ner leksaker på golvet är det roligaste som finns just nu.

Kommentera

