Att klä bebisen i vagnen

Jag tycker att det är svårt att klä Abbe i vagnen nu när det kryper upp mot 10 plusgrader på dagarna och vi är ute och går. Sover han här hemma i skuggan så får han inte för varmt, men är vi ute och går så är ju vagnen ofta i solen. Svart vagn + liggdel + sol gör ju att det snabbt blir varmt inne i vagnen. Han är ganska varm av sig också och blir lätt svettig. De senaste dagarna har han varit lite svettig varje gång vi varit ute och gått.

När det blev varmare än typ en plusgrader så bytte vi ut åkpåsen i dun mot den som kom i mammalådan. Nu passar också tyghalaren från mammalådan så den använder vi mest, med vanliga kläder under. Så bara en tunn hjälmmössa och tunna vantar in i åkpåsen. Men nu vet jag inte vad vi ska börja lämna bort? Ska vi bara börja sätta en yllehalare utanpå kläderna och in i åkpåsen? Ofta sticker ju armarna ut dock..

Det är svårt i bilen också för där blir han ALLTID jättevarm. Tacksamma problem vi har, men ändå smått jobbiga, hehe. Jag har i alla fall tänkt beställa en suflett i ljusare färg till sommaren och så byter vi ju ut liggdelen mot sittdel snart också.

3 thoughts on “Att klä bebisen i vagnen

  1. Det är faktiskt nåt av det svåraste tycker jag också. Vi har en liten tvåmånaders och nu då det är 10 grader och mer ibland så har jag faktiskt bara mössa, vantar och sockor på henne, förutom innekläderna. Sen packar jag in henne i åkpåsen från mammalådan så att inget är bart. Hon är, liksom storebror var, en varm bebis och får lätt nästan panik om det blir för varmt. Vi har dessutom en phil& ted syskonvagn där vagnskoppan är ganska liten och det blir lätt för varmt inne i den.
    Då jag är någonstans och ser andra som pyltar på sina bebisar massor så kan jag känna att jag måste förklara mig då jag har så lite på henne, men hon är alltid varm då jag tar upp henne så jag måste nog bara lita på min ”mammakunskap”. Det är lättare nu med barn nummer 2, men inte helt lätt alla gånger nu heller.

    I babyskyddet har vi nu samma mängd kläder som i vagnen och så har jag sytt en filt i fleece som jag har trätt bältena igenom och sen kan man svepa den runt henne alternativt öppna beroende på om man är ute eller inne i bilen. (hittade ett mönster på nätet som jag tror kallades ”baby burrito” eller nåt liknande).

    1. Tack för din kommentar! Man känner ju nog sitt barn bäst själv och alla barn är ju olika 😊 En del behöver mera kläder än andra. Bra tips det där med filten i babyskyddet, måste bara hitta någon som kan sy hehe 😅

Kommentera

