”Huvudsaken att barnet är friskt”

Jag hade inte tänkt skriva om det här, för jag vet att det är så många som inte alls förstår min tanke. Jag vet inte ens om jag kan få fram min tanke. Men jag har tänkt på den här meningen så mycket så jag är tvungen att försöka. Denna extremt vanliga mening som man som gravid får höra av de flesta man pratar med. Som man själv också säger. Som jag också sa. Som i efterhand känns så naivt att säga. Men som nästan alltid sägs i samband med könsdiskussionen som troligtvis varje blivande mamma har.

Såklart man i första hand önskar sig ett friskt barn, att önska sig god hälsa är helt normalt. Det ber jag om varje kväll. Men det är ju bara så att vi får inte välja. Så varför måste vi alltid lägga till det där ”..huvudsaken att barnet är friskt” i slutet av alla köndiskussioner? Varför måste det alltid sägas högt? För att släta över ens önskan om att få en tjej/kille? För att det är själviskt att önska sig det ena könet mer än det andra? Eller för att förtydliga att vi inte alls bryr oss om könet (fast vi kanske visst i smyg önskar oss en tjej), utan det enda vi önskar är ett friskt barn?

Att få ett sjukt barn är inte lätt. Det är skrämmande och främmande. Det omkullkastar hela ens värld. Det sår ett litet extra frö av rädsla  inom en som samsas med all den övriga oro man har som förälder. Jag var under min graviditet jätterädd för att få ett sjukt barn. Men blir jag gravid på nytt och någon säger ”huvudsaken är ju ändå att barnet är friskt” åt mig skulle jag nog bli jätteledsen. För nu vet jag att det spelar ingen roll.

Många barn föds sjuka. En del barn kanske inte ens överlever. Det betyder inte att barnet är mindre efterlängtat eller önskat. Men ändå är det så viktigt att inflika ens önskan om ett friskt barn. Och vi får ju önska oss vad vi vill, men att som gravid få föda ett barn är väl ändå målbilden; oavsett hur förlossningen går till, oavsett hur barnet blivit till, oavsett vilket kön barnet har, oavsett om barnet är friskt eller inte.

11 thoughts on “”Huvudsaken att barnet är friskt”

  1. Kunde inte ha sagt det bättre själv!!! Lika om nån säger att di e så tacksamma att di har fått ett friskt barn så kan ja bara säg ”man e nog tacksam fast man har fått ett sjukt barn å”

  2. Jag förstår PRECIS din tanke. Som gravid i v.36 är jag less på att höra det ”Bara det är friskt” -räcker det inte att bara konstatera att det inte är någon skillnad vad det blir(flicka/pojke). Jag brukar alltid tillägga att om barnet inte är det så ska det nog gå också/ska vi nog klara det ändå. Man älskar ju sitt gryn oberoende.
    Mest skrämmande för en förälder är väl tanken på att barnet skulle visa sig vara allvarligt sjukt eller inte klarar sig – och jag är 100% säker att det är något som ingen hoppas på!

  3. Har nog själv fallit i den där fällan ocj sagt de där orden, både under min egen graviditet och åt andra. Tror många automatiskt gör det utan att tänka desto mer. Självklart man älskar sitt lilla barn oberoende om det är friskt eller inte! Klart man hoppas att barnet ska få vara friskt, det måste man ju få, men precis som du skrev så är det ju inte mindre efterlängtat eller önskat om det inte är friskt. Och visst måste man ju få önska sig det ena eller andra könet också, trots att det för många är tabu, och det betyder inte heller att man älskar sitt barn mindre om det råkar bli det andra könet – huvudsaken är ju att man får uppleva detta stora att få ett litet barn!

    1. Jamen det har jag också gjort! Jag både sa det och fick höra det otaliga gånger under min graviditet.. Och jag skulle kanske inte ens reflektera över det om det inte vore för Abbe.

  4. Vilka fina och välskrivna inlägg du har! För tillfället känner jag att det inte finns tid för att läsa bloggar, men dina inlägg kan jag inte missa. Du ger mig tankeställare. Abbe är helt underbart söt och jag önskar dig och din familj allt gott!

  5. Bra skrivet för detta är just en sak som skär mest i hjärtat som mamma till ett barn som föds sjuk 💕

Kommentera

