Det här med bebismat

Vi började ju ge Abbe fastföda för cirka en månad sedan och ända sedan dess upptar just bebismat en stor del av min dagliga tankeverksamhet. Vad får jag ge, vad borde jag ge, hur mycket, hur många nya smaker per vecka? Det känns som en hel djungel.

Dock har jag inte läst på så mycket, utan istället gått på magkänsla och frågat vid rådgivningen. Jag vet att jag skulle bli galen om jag började googla hehe. Därför har vi varit väldigt försiktiga hittills. Jag har gjort alla grönsakspuréer själv och frusit ner i kuber, som vi bara tagit upp och värmt i en kastrull innan han ska äta. Vi har inte heller vågat ge så många nya smaker på en gång, utan introducerat ungefär två nya per vecka.

Det vi gett hittills (som jag lagat själv) är batat, potatis, morot, blomkål och broccoli. Favoriten är morot och broccoli. Vi har också gett honom klämmisar med päronpuré och blandpuréer med t.ex. päron, broccoli och ärtor. Men det känns nog så invecklat det här med mat för de små. Hittills äter han ju inte så mycket, en gång fast föda plus gröt på kvällen. Men vid rådgivningen igår tyckte de att vi kan börja ge honom två gånger per dag och även addera kött och fisk, för tillväxten. Och nu känns det genast så mycket mer på riktigt. Det känns som ett så stort ansvar att se till att han får i sig allt han behöver. Håhå. Självklart ska vi ge ersättning som huvudsaklig näring ännu, men det kommer ju bli mer och mer fastföda hela tiden.

Så nu är jag intresserad av era bebisars (eller före detta bebisars) matvanor och rutiner; hur mycket ger ni, vad ger ni, hur ofta, lagar ni själva, vilken gröt ger ni..? Jag är såå tacksam för alla råd. Abbe är alltså fem månader.

imageAbbe älskar ju att sitta upprätt i famnen, och vår rådgivningstant tyckte han är så duktig så att vi nog kan börja ha honom att sitta i vanlig matstol om han sitter stadigt. Så vi var ju tvungna att testa snabbt idag, i Ikea-stolen vi köpt att ha hos mamma & pappa, men som alla Abbes bebiskompisar använder istället hehe. Dock väntar vi nog ett tag ännu, för han sitter ju som ni ser och lutar lite åt höger (jätteroligt tyckte han det var dock!)..

image.. Så han får nog snällt sitta i den här babyinsatsen på Stokke-stolen ett tag till innan vi byter.

7 thoughts on “Det här med bebismat

  1. Jag har gett plockmat till båda mina och det har fungerat mycket bättre än pureer för oss, lilla (8 månader) är för tillfället helt ointresserad av att bli matad men slänger i sig ifall hon får äta själv. Men de måste kunna sitta stadigt först, så han är kanske lite liten för det ännu, men som tips inför framtiden i alla fall. Och så vill jag råda dig att inte stressa så mycket om maten, han är ju bara fem månader och får ersättning, det räcker gott och väl. Jag tycker de stressar lite väl mycket kring det där med fast föda på rådgivningen faktiskt.

  2. Med dottern som nu är 3 gick vi enligt böckerna, smakprov vid 4 mån och började med måltider vid 6, hon fick mest burkmat då vi inte hade en fungerande frys då. Hon har alltid varit liten i maten och varje måltid har varit ett evigt lirkande och petande, än i denna dag. Lillkillen 6 mån har vi tagit på ett annat sätt, vi kör blw metoden att han själv får äta och lära sig om mat, och det går nu redan bättre än med syrran. Skulle rekommendera att du kanske provar en måltid med det när bebben är över 6 mån. Då får barnet själv bestämma vad som far i munnen och hur mycke :)

  3. Vi kör också blw, tycker det funkar skitbra. Just nu har han visserligen en fas när han bara vill bli matad men fram tills nu har han alltså ätit själv. Köttpinnar, omeletter, ångkokta grönsaker, avokado, kokt fisk, fruktbitar etc. Vi började vid ca 6 månader när han kunde sitta stadigt och började visa intresse för mat. Han är 9 månader nu.

    Det bästa är att det också ger oss föräldrar ro att äta när vi inte behöver hålla på att klotta med skedar och mos. Bebin fixar själv helt enkelt.

    Rekommenderar om du är intresserad att läsa på ordentligt. På facebook finns t.ex grupperna sormiruokailijat och simppeli sormiruokakeittiö – massor med info, länkar, recept och stöd.

  4. Barnmatsboken, laga bra mat från början.
    Det om ngt är en toppen bok! Jag hade samma problem i början åt min son..där får man tips och idéer på bra mat. Också info på vad barnet behöver i sej..går ända upp till 18 mån. Det som är bra är att varje månad är indelad så man vet xakt vad barnet kan äta. Ffinns på cdon och adlibris :)

  5. Ett tips om barnmatstolen känns för stor ännu och han hänger hit och dit i den – sätt en kudde, filt, handduk eller något som stöd på sidorna så hålls han mer upprätt! Så gjorde vi när vår dotter, som nu är 11 månader, började sitta i barnmatstolen och den ännu var lite stor åt henne så hon hängde åt sidan. Vi började med grönsakspuréer när hon var 4 månader + välling till natten (hon hade börjat sova nästan hela nätter då så på rådgivningen tyckte de vi skulle göra det för att hon skulle ha ”mer att leva av” när hon sov så länge), och när hon var 5 månader fick vi börja med kött. Vi blev rekommenderade att börja med griskött eftersom det skulle vara mildast och att börja med ca 1 tsk till en början och sen öka på lite vartefter. Till en början fick hon detta en gång per dag, sen när hon var ca 5 månader började vi ge till både lunch och middag. När hon blev ca 6 månader fick vi börja med andra köttsorter, broiler, nöt, fisk och ägg. Med ägg gjorde jag så att jag skivade i äggskivare och gav en skiva om dagen som jag mosade. Fick från rådgivningen rådet att rulla små köttbullar och grädda i ugnen, och så gjorde jag med gris- och nötkött, väldigt enkelt sen att frysa in och ta ut en i taget till en början. Med broiler och fisk har jag gjort så att jag kokat och mosat och sen format till små bollar eller frusit in i kuber. Från 5 månader började vi också ge gröt på morgnarna. Vi har oftast haft Sempers grötpulver, det har hon tyckt bäst om. Det ska man annars komma ihåg med barnmatskokböcker från Sverige och andra länder, att de har lite andra rekommendationer där än vad vi har här i Finland. Har själv böcker både från Sverige och som är översatta från engelska och där använder de olika frön och gryn mm i recepten som inte rekommenderas här före ettårsålder (kollade med rådgivningen) + att de steker maten, och det rekommenderas ju inte heller eftersom stekt mat är så hårt för magen. Gör det mesta av maten själv (fruktpuréer har vi köpt en del eftersom det finns så många spännande smaker av dem), men när vi ska bort någonstans tar vi köpta burkar med för att det är enklast.

  6. Med storebror frös jag in olika sorters puréer i iskuber som man sen kunde man ta fram och tina upp till varje måltid. Vi började med smakisar vid 4 månader och ökade sedan på mängden vartefter i långsam takt. Denna gång tror jag att vi kommer att vänta lite längre med att introducera fast mat, beroende på hur intresserad hon är. (lillasyster är bara 2 månader än) Blw tycker jag låter intressant. Vi sysslade lite med sånt med storebror, främst åt han då ångkokade rotfrukter och grönsaker, rivet äpple och liknande. Jag var bara så rädd för att han skulle sätta i halsen så mest blev det puréer.

    Gröt började vi med kring 5-6 månaders ålder och då var det havregrynsgröt som gällde. Jag mixade havregrynen först så att det skulle bli en riktigt slät gröt. Rekommenderas verkligen! Grötpulvren innehåller en massa konstiga ingredienser så det skulle jag försöka undvika. Men ta det lugnt med maten och gör det till en rolig stund. Stressa inte!

  7. TACK för alla era kommentarer! <3 Blw har jag läste på om, det låter intressant så det ska vi absolut testa sen när han börjar sitta i matstolen.

Kommentera

