Det här med namn

Vet ni vilket namn jag ville att Abbe skulle ha (så länge han ännu låg i magen)? Amadeus. Känns helt knäppt nu i efterhand för han ÄR ju verkligen en Abbe. Men jag ville så gärna att han skulle heta Amadeus. Simon höll dock inte alls med mig, utan han ville att han skulle heta Abbe, som vi hade kallat honom i magen ända sedan typ vecka 25 eller något. Jag gillade ju nog Abbe (det var jag som föreslog det), men tyckte det kändes lite som ett smeknamn och ville därför att han skulle ha ett ”riktigt” namn och bara kallas Abbe hehe.

När Abbe var en dag gammal, alltså en dag innan operationen, så pratade Simons pappa med en sjukskötare angående nöddop, som det var tänkt vi skulle hålla innan op. För säkerhets skull. Då var vi ju tvungna att bestämma namnet och alla sa att ”det är klart han ska heta Abbe”. Jag kände mig ännu osäker för jag ville ju fortfarande ha Amadeus, men ville inte börja ha en namndiskussion i det läget, så jag gick med på Abbe.

Vi hann aldrig hålla nöddop sist och slutligen. Men namnet Abbe hängde kvar och alla sköterskor började också kalla honom för det. När vi sen skulle hålla dop då han var strax på tre månader så kändes det självklart att han skulle heta Abbe.

Efternamnet däremot var vi både överens om att skulle vara Grägg, vi var dock osäkra på om det var möjligt. Men eftersom de redan när han föddes i Kokkola gav honom namnet Grägg poika, vilket följde med honom till alla sjukhus, antog vi att det var ok. Abbe Grägg kändes så självklart och fick han inte heta det ville jag att han skulle ha dubbelnamn som jag har.

Nån vecka innan dopet ringde jag dock till magistraten för att kolla ifall han får heta Grägg, eftersom jag lite hade på känn att han inte skulle få det. Och precis så var det ju och den sura tanten i andra änden meddelade att det enda namnalternativet för honom är Fagerholm, alltså Simons efternamn. Mitt flicknamn Grägg var inte möjligt och inte heller Grägg Fagerholm, som jag heter, eftersom barn inte får ha dubbelnamn. Jag hade såklart möjlighet att byta tillbaka till Grägg, men det kändes så omständigt plus att det kostade pengar. Så Fagerholm fick det bli. Så får vi ju se hur det blir med eventuella syskon, ifall vi alla byter till Grägg då (förutom Simon), eftersom jag ju gärna vill att det namnet går i arv då det är så ovanligt och det bara är min familj (+ fammo & faffa) i vårt släkt som heter det.

image

One thought on “Det här med namn

Kommentera

