Ersättning vs amning

Så ofta får man ju höra om att amning är det bästa för barnet. Till och med på burken på den ersättning Abbe äter står det ”Modersmjölk är den bästa näringen för spädbarn”, så att man absolut ska känna sig som en sämre förälder som inte ammar utan ger ersättning istället. Eller så kanske man inte är superkänslig som jag är.

Jag hade sett så fram emot att amma. Jag var så inställd på det och att det skulle gå utan problem. Visst hade jag i åtanke att amning inte fungerar för alla och vi hade ju laddat upp med olika slags tuttflaskor och ersättning så också Simon skulle kunna mata. Men jag var ändå på något vis så säker på att det skulle fungera för oss.

Nåja, det blev ju som det blev och jag fick aldrig ens chans att testa amma när Abbe föddes. Han fick nästan direkt från start en specialersättning, på grund av att det hade samlats lymfvätska i hans högra lunga redan när han låg i magen. Jag pumpade och pumpade och de frös in min mjölk på sjukhuset så vi skulle kunna använda den till Abbe senare. Vi kunde ju inte tro att han skulle sondmatas i över sju veckor. Jag intalade mig hela tiden att jag nog skulle få amma honom. Det var den tanken som gjorde att jag orkade sitta vid sjukhuset och Ronald McDonald huset och pumpa med tårarna rinnande dag ut och dag in.

Men veckorna gick och amningen kändes alltmer avlägsen. Jag hade ju knappt nån mjölk heller, eftersom produktionen aldrig blivit stimulerad och omständigheterna inte var optimala. De som satt bredvid mig i pumprummet fyllde sina flaskor medan jag knappt fick ihop 20 ml. Men jag höll ut, i sex veckor orkade jag pumpa. Men så när vi kom till Vasa sjukhus och fick börja sköta om Abbe på heltid orkade jag inte längre. Jag ville inte slösa tid på att pumpa och vi visste inte heller hur länge till han skulle behöva få specialersättningen.

Det kändes så otroligt jobbigt att ”ge upp”, för så länge jag pumpade så kändes det som att det ännu fanns en chans att jag någon gång skulle få amma honom och slutade jag så var det så slutgiltigt på något vis. Men så dåligt som jag mådde av att pumpa så var det nog rätt beslut ändå. Abbe var nästan tre månader när vi äntligen fick börja ge vanlig ersättning åt honom och så länge skulle jag aldrig ha orkat pumpa. Jag läste nog om de som hade fått igång amningen efter tre månader, men jag ville inte utsätta mig för att det inte skulle fungera. Så vi testade aldrig, utan fortsatte köra med ersättning. Dessutom har han ju reflux och behövde få anti-reflux ersättning.

Men det är nog ett såå känsligt ämne för mig det här med amning. För jag sörjer så mycket att jag aldrig fick amma honom. Fy va jobbigt det känns ännu idag trots att Abbe nu blir fem månader. Och jag blir så ledsen när jag läser/hör de som säger att ersättning är ett sämre alternativ. För jag KAN inte tro att det är sämre, jag måste få tro att ersättning är lika bra som amning.

imageimageimage

En fördel med flaskmatning i alla fall är ju att vi får turas om att mata.

11 thoughts on “Ersättning vs amning

  1. Du sätter ord på mina tankar. Precis sådär kände jag också när jag var tvungen att sluta försöka amma. Det funkade bara inte, vi försökte ALLT. Vet att omständigheterna inte är desamma, jag hade ju möjlighet att amma, men alltid går inte det heller. Pumpade och kämpade i 3 månader tills nyår kom och Tony satte ner foten och sa STOP. Det tog alltför mycket av den fina tid vi skulle haft med honom. Så fort vi tagit det beslutet och vi hittat rätt ersättning var det som om vi fått en helt annan pojke, han blev lugnare och stabilare, magen började funka, magknipet minskade. Något i min mjölk tålde han inte, och vi kom aldrig på vad. För Elmer så var ersättning det bättre alternativet, alla gånger om. Dessutom är jag säker på att koliken när den var som värst berodde på att jag ammade honom, han var så glupsk och svalde luft de gånger han försökte, och så fort vi började med MAMs anti-kolik flaskor blev allting lättare för honom. Jag hyllar iallafall flaskmatning och ersättning, utan den hade vi gått under tror jag. Med en pojke som aldrig sov, varken dag eller natt, på grund av orolig mage. Så skit i vad det står på paketet, det är bara något som MÅSTE stå där, men ingenting man måste tro på för det.

  2. Jag ammade vår tjej i en vecka, vi hade en ganska tuff start (fastän det är en fjärt i rymden jämfört med er) och pumpad mjölk fick hon i kanske max en månad men då också med ersättning mellan varven. Hon är nu 9 månader och är den enda babyn i vår mamma-barngrupp som inte ens har varit förkyld ännu, och hon har nog utan tvekan fått minst modersmjölk av alla sina ”vänner” :)

  3. Åh,din blogg berör mej ända in i djupet av mitt hjärta! Du skriver så rakt och ärligt och jag känner igen så mycket av dina tankar. SJÄLVKLART är ersättning lika bra som modersmjölk,ingen ska komma och säja ngt annat. På Rdg har de fått order av hälsovårdsmyndigheterna att de MÅSTE uppmuntra till amning,samma gäller bb personalen,därav tror jag denna amningshysteri kommer. Amning rekommenderas enligt WHO MEN det gäller främst u länderna där förutsättningarna är helt andra,där är det självklart bättre att amma än att ge sunkig ersättning från en smutsig flaska men det problemet har vi ju knappast här i väst.Konstigt nog så glömmer alla att berätta det när de förespråkar amning 😣Man är en precis lika bra mamma vare sej man ammar eller inte,jag har ammat tre barn och två har valt att dricka från flaskan,ser ingen som helst skillnad på deras hälsa eller utveckling eller anknytning till barnen heller för den delen.

  4. Jag har fyra barn av vilka de två första ammades 2 månader och dom 2 nästa 4 månader, resten av tiden har dom växt på ersättning. Dom är friskare än sina kompisar och har växt hur bra som helst så jag förstår inte heller amningshysterin som råder i dagens läge. Om man jämför med övriga Europa ammas barnen längst i Norden, i övriga Europa är det mer regel än undantag att ge ersättning.

  5. Oj va lessen jag blir över att du måste vara så lessen fast det är helt uppenbart att du försökt allt du kan! Själv helammar jag, men jag skulle ALDRIG säga åt nån annan mamma att de måste amma. Jag vill bara klappa dej på axeln och säga att det är bra, det blir bra, men sörj i lugn och ro. Jag är uppväxt på ersättning eftersom min mamma inte kunde amma längre än några veckor och jag skulle aldrig klandra min mamma för det.

    Kan också säga att vetenskapligt sett är ersättning lika bra för anknytningen som bröstmjölk om man håller babyn i famnen när man matar och annars också är nära mycket och kramas allt man kan :)

  6. Ja, det här med amning är verkligen ett känsligt ämne! Kan förstå att det känns extra hårt för dig som inte fick chansen att amma när du så gärna hade velat, men tyvärr blir det ju inte alltid (eller väldigt sällan!) som man tänkt sig. Själv delammade jag i 2 månader innan dottern, som nu är 11 månader, började vägra ta bröstet och vi fick gå över till att bara ge ersättning. Vi hade hela tiden varit inställda på att delvis flaskmata så att min man också skulle kunna vara delaktig och kunna avlasta mig. Dessutom hade helamning inte funkat för min del, blev snittad så mjölkproduktionen kom aldrig igång så där jättebra trots att jag försökte pumpa, och så var dottern rätt slö att suga till en början. Hon gick ner en hel del i vikt på BB och vi fick börja ge ersättning från första natten. Sen så gick hon inte upp så bra i vikt den första tiden heller så vi fick fortsätta ge ersättning. Försökte pumpa och hade gärna fått igång produktionen bättre, men hade aldrig några stora mängder mjölk och runt tiden då dottern slutade amma så hade produktionen minskat så det knappt kom något när jag pumpade (det var säkert därför hon började vägra ta bröstet också, för att det inte kom så mycket). Till sist gav jag upp pumpandet också, det tog alldeles för mycket tid, särskilt då vi måste ha ”matningskampanj” och mata henne ofta så vikten skulle gå upp. Kände mig som världens sämsta mamma som inte kunde erbjuda mitt barn bröstmjölk, och det tog flera månader innan jag kom över detta. Kunde bli jätteledsen om amning kom på tal eller jag läste om det någonstans. Trots att det nu gått 9 månader sen jag slutade amma så kände jag att det rörde upp de gamla känslorna när jag läste ditt inlägg, samma känslor av misslyckande. Det kom så träffande just en dag när jag var ledsen och nere så där annars, så då tog jag åt mig extra mycket av allt. Jag är ju också väldigt känslig och har precis som du tagit åt mig av den där texten på förpackningarna med ersättning om att bröstmjölk är den bästa näringen för barnet. Känns som om tillverkaren vill vrida om kniven i en och påminna om att man misslyckats och är en sämre mamma för att man inte ammar, ungefär… Fast man ju VET att ersättningen idag är precis lika bra som bröstmjölk! En stor kram till dig, du är absolut inte ensam om dessa känslor! <3

  7. Gillar dina ärliga och fina inlägg!
    I detta ämne känner jag igen mej såå bra!
    Många komplikationer med första förlossningen, bb personalen gav flaska och sen var det kört.
    Pumpade och pumpade dag in och ut, skämdes när jag handlade ersättning i butiken, kokade flaskor när killen for i säng med sin pappa och aldrig hann jag dit förrän de sov båda :(
    Det gör mej ledsen ända in i hjärtat idag när jag tänker på att jag skämdes i butiken.
    Det är nog dethär dåliga orden från rådgivningspersonal och andra mammor (menar inget illa) som gjorde att jag kände sådär. Amningshysterin helt enkelt.
    Du är en bra mamma oavsett hur du matar ditt barn, huvudsaken att du ger barnet mat :) Men jag förstår dina känslor och tankar fullt ut.
    Mitt tips är att prata med nån du litar på och kan anförtro dej åt. Håll inte det för dej själv som jag gjorde i flera år.
    Varm kram!

  8. Vad bekanta tankar och känslor! Vi fick inte amningen att funka här och jag var så besviken på mig själv, tänk att vara så misslyckad mamma som inte ens kan AMMA sitt barn. Hade längtat så efter amningen och enligt de flesta är det så himla smidigt och lätt.
    Jag höll också på med det där ursäkta jävla pumpande. Ingen bröstpump fungerade på mina bröst så pumpade alldeles för hand och nu efteråt kan jag tänka att hur tokig var jag egentligen…
    Vårt barn fick mestadels ersättning och hon har nog inte tagit nån skada som en del verkar antyda. För att inte tala om omgivningens blickar då jag inte ammade, håhhåh.
    Sköt om er 💖

  9. Tack för alla era uppmuntrande kommentarer, skönt att höra att det finns andra som inte heller haft möjlighet/velat amma och att det är helt okej! Man är ju ingen sämre mamma för det. Kram på er <3

  10. Detta med amning är ett ämne som berör många och jag anser att det inte finns varken rätt eller fel. Jag ammade ju som du vet inte W och hade aldrig känslan av att jag är en sämre mamma för det. I mitt fall hade jag inte helt enkelt mjölk och stackars gossen gick bara ner i vikt under första levnadsveckan. BB personalen mer eller mindre tvingade mig amma trots att jag själv kände på mig att detta kommer inte att funka. När vi sen började med ersättning svängde det och sonen började växa till sig. Prövade att pumpa några dagar och under en hel dag fick jag ihop 20 ml!!! Inte konstigt att vikten sjönk. Idag är sonen snart 7 år och trots hoten om att han ofta kommer att vara sjuk osv. så har han varit friskare än sina jämnåriga i dagis/förskolan. Ett exempel på detta är att han endast en gång under sitt liv (ifjol) haft magsjuka!! Och då började han på dagis när han var 1,5 år och har varit utsatt för diverse smittor. Så vad lär vi oss av detta? Jo mammamjölken är inte livsviktig, barnen mår nog bra av ersättning också.

    1. Jag vet inte heller om jag själv känner mig som en dålig mamma, men ibland känns det som att någon annan vill få mig att känna mig som en sämre mamma för att jag inte ammar.. Och ja, Wilmer är nog ett fint exempel på att barn som fått ersättning inte alls behöver va sjukare. Kram på er ❤️

Kommentera

