Föda hemma

Ganska ofta i mitt flöde på facebook så ser jag de som förespråkar naturlig födsel och att föda hemma. Och absolut inget fel med det, vi människor är ju olika med olika åsikter, men jag kan ärligt säga att jag skulle aldrig våga föda hemma. Det är kanske inte så konstigt heller när man har fött ett sjukt barn som var totalt beroende av sjukvård direkt. Jag vet ju knappt hur jag ska våga föda fler barn överhuvudtaget, om jag får den lyckan att göra det.

När jag födde Abbe så var jag så inne i mig själv att jag inte visste vad som pågick runt mig. Jag trodde nog att allt var normalt. Men i efterskott har jag fått höra att det fanns både läkare och flera barnmorskor på plats när han föddes och han fördes ju direkt till barnavdelningen och fick extra syre. Under morgonen och dagen kallades dessutom flera barnläkare in till sjukhuset för att undersöka honom.

Vi bor inte speciellt långt från bb, men jag skulle absolut inte känna mig trygg i att föda här hemma. Jag litar på vår sjukvård i Finland och att de vet vad som är bäst för mig och vår bebis. Och jag är SÅ tacksam för vår sjukvård! Abbe fördes först i en ambulans med läkare och sköterskor till Uleåborg, sedan flögs han vidare till Helsingfors i ett ambulansflygplan med Uleåborgs barnkardiolog och flera sköterskor i planet. Ett helt team av kardiologer och övriga läkare kämpade i flera veckor för att han skulle bli bra. Jag är så otroligt tacksam för att Abbe föddes just här i Finland och för alla de som gjorde allt för att han skulle överleva.

Naturlig födsel däremot är något helt annat och det skulle jag gärna prova, men vid ett bb, ifall vi någon gång får flera barn (vilket jag såklart hoppas!). Däremot har jag väldigt mycket trauma från just Kokkola bb och vet inte om jag skulle klara av att föda där igen. Men förhoppningsvis känner jag helt annorlunda den dagen det är dags.. Om den kommer.

image

4 thoughts on “Föda hemma

  1. Jag skulle inte heller känna mig trygg med att föda hemma, även om jag vet att det är tryggare för en frisk omföderska med normal graviditet att föda hemma (enligt sådan forskning som barnmorskor får ta del av i alla fall, är inte expert på området). Mitt äldsta barn föddes också med hjärtfel, och även om det i hennes fall inte var akut livshotande så tar jag inget för givet längre. Vad som helst kan hända, och då är man nog glad att man är på sjukhuset där det finns hjälp att få.

    1. Ahaa, visste faktiskt inte det men har å andra sidan inte läst på heller. Nej men det känns nog tryggt för mig att vara på ett sjukhus var det finns läkare på plats ifall något skulle hända. man vet ju aldrig hur ens förlossning kommer gå..

  2. För mig blev det sjukhus i vecka 32 och vecka 34 och sedan igångsättning i vecka 35. Barnmotskan sprang ut med killen och det tog ett par minutet innan de fick liv i honom. Jag är verkligen tacksam för den hjälp vi fick på sjukhuset. Förstås hade jag en problematisk graviditet men att föda hemma skulle aldrig vara ett alternativ för mig.

Kommentera

