Att inte följa kurvan

I många bloggar skriver mammor om utvecklingen på deras barn samt vad rådgivningsbesöken visade. Och i de flesta fall, åtminstone i de bloggar jag läst, så följer ju bebisarna kurvan fint och utvecklingen är fin. Ja, det mesta är fint helt enkelt. I Abbes fall så visste vi ju nog att han inte skulle följa den där omtalade kurvan. Och vi fick rådet att tänka att hans liv startade den dagen vi åkte hem från sjukhus.

Vi fick aldrig veta någon längd på bb för de mätte honom aldrig, men när han kom till Helsingfors mätte de honom. Väl hemma och nästan två månader gammal hade han växt ungefär 1 cm och gått upp ca 500 gram från födelsevikten. Och som vi kämpade för varje gram de första dagarna efter att sonden togs bort. Han åt ca 10 ml ur flaskan per gång. Jag trodde aldrig att han skulle börja äta ordentliga mängder. Men med vetskapen om att sonden åker in tillbaka om han inte går upp i vikt så kämpade vi. Och han började ju äta till slut. Det kändes då och känns fortfarande som det viktigaste för oss, att han äter.

Och nu växer han nog bra, men förstås ligger han ju under genomsnittet. Och det är helt okej! Det ÄR okej att inte följa kurvan. Det säger jag (och Simon) till mig själv hela tiden. Men trots att jag lovade mig själv på sjukhuset att inte jämföra med andra bebisar, så gör jag ju det i alla fall ibland (Simon skulle nog säga ofta hehe). Men jag ska verkligen bättra mig. För frisk eller sjuk så utvecklas ju barn i olika takt. Så har det alltid varit. Och det är så onödigt att jämföra. Ingen blir gladare av det. Ändå läser jag så ofta på bloggar om kurvföljande bebisar, det känns som att det är så viktigt att lyfta fram just det att ens barn följer kurvan.

Här kommer jag i alla fall inte lista Abbes rådgivningsbesök eller utveckling, det gör jag i hans ”boken om mig” istället.

IMG_4680Trots att du kanske inte växt som du ”borde” sedan denna bild togs för två månader sen, så växer du så mycket i våra ögon varje dag.

Ps. Det blev inget bilköp. Åtminstone inte ännu..

14 thoughts on “Att inte följa kurvan

  1. Äh, inte följer ju ”normala” heller alla gånger. Eller ja kanske deras egen kurva, men både egna och min goda väns barn har nog legat redigt på underkurvor. Då har jag fått ta det med nyutexaminerade, oroliga, sköterskor som bara har bokfakta och är vana med flaskmatsbabyn (både mina och kompisens barn har mest levt på amning deras första år, inte riktigt gillat riktig mat då de flesta redan ätit stora portioner) i de flesta fall. Våra har åtminstone varit riktigt välmående och pigga fast de varit ”oroväckande” små i nåt skede. Ännu är de mindre än många, men riktigt perfekta trots det!
    Det görs alltför mycket onödigt föräldraoroande med de där kurvorna. Själv har jag alltid tyckt det görs för mycket oväsen av dem! Man ser och känner sitt barn bäst! Sen är det ju bra att tillbäxten följs med, men med en nypa salt ska dessa tas!
    Njut av er fina Abbe och ta nu inte stress över ” onödiga” saker! <3

    1. Jo såklart, alla barn är ju olika och växer och utvecklas i olika takt. Inget konstigt med det, men som förstagångs förälder är man ju ganska känslig för det mesta ”avvikande”. Tack för din kommentar, kram! 😊❤️

  2. Mileon e ju å under kurvo å varendaste gang vi e ti rådgivning får vi hör att han har giki upp för liti. He int na skillna om ha e giki upp 200 gr eller 2 kg. Alltid ere tydligen fö liti å he så frustrerand. Å jag jämför å tyvärr fast man int ska göra e. Hjärtbarn utvecklas ofta lite långsammare (int alltid dock) så ofta tå man sir att nans bån som e fler månader yngre än M ha lärt se na som int M kan så jämför ja alltid tills ja håkar me sjölv va ja gör.

    1. Äsch va tråkigt att de allti ska påpekas, de e no lite samma vid vår rdg. Men jo, jag har också hört att hjärtbarn ofta utvecklas långsammare. Och jag vet ju att jag int bord jämför, speciellt me tanke på vilka annorlunda första två månader Abbe had jämfört me friska bebisar.. De e klart att han kanske e lite långsammare me vissa saker. Kram!

  3. Vilken sötis er Abbe är! Vårt hjärtebarn har aldrig följt nån ”normalkurva” heller utan växt i sin egen fart. Alltid legat 20-30% under ålderskurvan i vikt. Jag har alltid tänkt att huvudsaken är ju att vikten stiger och att man ser att ens barn mår bra och växer i sin egen individuella takt. Sen vad alla andra tycker är en bisak. Sen att vi pga vikten sprungit på kontroller ca 1ggr/vecka är ju en annan femma. Till sist måste jag säga att jag tycker du är stark som delar med dig av era upplevelser via din blogg. Jag tror att det kan hjälpa dig att bearbeta allt. Det är också otroligt viktigt att ha allt nerskrivet så man efter en tid, år, kan gå tillbaka och läsa. Hoppas ni orkar kämpa vidare med sovandet!

    1. Tack! Huvudsaken ÄR ju att vikten stiger och att han utvecklas, om än i sin egen takt, men som förstagångsförälder är man ju så känslig och läser alltför mycket hehe. Tack för din kommentar ❤️

  4. Nu har ju min dotter inte haft något problem med hjärtat så det är inte riktigt samma sak, men jag håller med om att kurvorna är onödigt viktiga på rådgivningen. Vår dotter äter bra, utvecklas som hon ska och är pigg och nöjd, men följer den lägsta tillåtna kurvan. Hon är ”för liten” och går upp ”för lite” i vikt enligt kurvona. Nu är det mitt tredje barn, och alla tre har varit lika och vi har gått på extra kontroller med alla pga vikten, så jag är inte orolig men smått stressad över att kurvorna är så viktiga. Vi ska dessutom till fyssen för att hon inte tar sig framåt ännu vid 8 mån. Och hon är verkligen rörlig, ligger aldrig stilla och håller dessutom på att lära sig krypa, och jag tycker det är hysteri med att alla barn borde lära sig samma saker vid en viss ålder!? Alla är olika och lär sig i olika takt, men enl rådgivningen borde alla lära sig krypa vid samma ålder. Han är så fin så fin er lilla Abbe! :)

    1. Ja det e verkligen lite onödigt, jag förstår ju att kurvorna ska följas med, men alla barn e olika och huvudsaken att de äter ock växer. Det borde fokuseras mera på den individuella utvecklingen tycker jag. Vi går också till fyssen varannan vecka bara för att de vill kolla att han utvecklas, men det är faktiskt helt bra tycker jag. Tack för din kommentar! 😊

  5. Jag känner stark motvilja mot Rdg och deras tankesätt. Jag har fem barn och fått klagomål på ALLA,en vägde för mycket,två för lite,en råkade vara mitt på kurvan (lustigt nog hon som är född med ett hål i hjärtat) men då var problemet det att hon inte kunde stapla klossarna rätt/rita av deras figurer korrekt som var bekymret igen ”för det ska man kunna som 3,5 år”. Med åren har jag fått skinn på näsan och tackat nej till många onödiga undersökningar (tex ville de skicka min son på fysioterapi för att han inte klippte tillräckligt bra….) nu med femman har jag helt enkelt slutat gå till Rdg ,vi var där då hon var helt liten och sedan då hon var 6 månader. Nu är hon ett år och bra har vi klarat oss utan dom,jag ser ju själv att hon växer och mår bra även om hon är liten till växten 😉 Droppen blev när jag ställde en fråga och rdgtanten svarade ”det vet du väl bättre än jag,du har ju fem barn ” jaha liksom,om jag hade vetat hade jag väl inte frågat . Kram på er,ta hand om varandra och er söta lilla kille ❤️

    1. Usch vilka otrevliga upplevelser du haft på rdg! Så tråkigt att det skall vara såhär. Man ser ju nog tycker jag om ett barn mår bra eller dåligt, äter de bra så mår de oftast bra också. Kram! ❤️

  6. Huvudsaken är ju att de växer och utvecklas, alla gör det ju i sin egen takt och att stirra sig blind på kurvorna och jämföra med andra kan ju få en gråhårig i förtid. Vår dotter gick ner ganska mycket i vikt på BB och vi fick kämpa hårt den första tiden eftersom hon inte gick upp så mycket i vikt. Nu följer hon sin egen kurva rätt bra, men är både lättare och kortare än de flesta i samma ålder – kan ju tyvärr inte låta bli att jämföra… Det som tog allra hårdast på mig var nog när hennes 4 månader yngre kusin gick förbi henne i både längd och vikt… :/

    1. Ja precis så tycker jag också. Men vi människor fungerar ju ofta så att vi jämför, inget negativt med det bara man inte själv mår dåligt av det.

Kommentera

