Att äta mitt i natten

Jaha, här sitter jag nu då och har just matat Abbe. Klockan tre på natten. Så jag får väl konstatera att sova-hela-natten-perioden är över  för denhär gången.

Nej men igårnatt när jag kom hem från mammas och pappas där vi hade haft vår tjejkväll, så märkte jag att Abbe var snorig. Och det blev bara värre och värre, han snorade hela natten och sov jättedåligt. Igår var han lite småledsen och gnällig hela dagen och det enda han ville var att sitta upprätt i famnen. Inte alls ligga på golvet och leka. Vi fick lägga vagnen med ordentlig lutning när han skulle sova ute, men ändå sov han dåligt.

Han sover ju annars i vår säng på natten, men vi höjde upp huvudänden rejält på spjälsängen så fick han sova där istället. Och han sover såå dåligt när han inte sover med oss, svänger sig från sida till sida och snurrar runt och har sig. Så till slut väcker han ju sig själv och upptäcker då att han är hungrig.

Så ja. Här är vi igen nu då. Och anledningen till att jag ens tar fram telefonen efter att jag matat honom är för att han dessutom lider av tyst reflux (som om det inte skulle räcka med allt annat), vilket innebär att maten och magsyra inte stannar i magsäcken utan åker upp och ner, vilket såklart fräter och gör ont. Så vi har honom alltid i upprätt läge en stund efter att han ätit för att underlätta. Han sover ju då (somnar under tiden han äter), så då åker alltid telefonen fram annars somnar jag också.. Jag minns när vi flyttade hem från sjukhuset, Abbe höll på lära sig äta från flaska, efter att ha haft sond i nästan två månader och åt ungefär varannan timme. Han åt dessutom specialersättning, som inte alls var anpassad för refluxbarn (men han var tvungen att äta den på grund av hans lunga), så den åkte så lätt upp igen. Vi fick sitta med honom upprätt en timme efter varje gång han ätit, så ni kan ju tänka er hur mycket vi hann sova då..

Idag är det dock mycket bättre med refluxen. Han äter anti-reflux ersättning, vilken är tjockare än vanlig ersättning, så det går nog att sätta ner honom relativt fort utan att det börjar åka hiss på honom. Dock finns den bara i pulverform så den kräver ju att man blandar den varje gång han ska äta (får ej sparas färdigblandad) + att den ska svälla i 7 minuter innan den är klar. Jätteroligt på natten.. Eller när man är borta någonstans, eller Abbe blir panikhungrig. Det gäller att alltid försöka ligga ett steg före honom.

Ja, jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om både Abbes sovande och ätande. Hursomhelst så hoppas jag detta är en kortvarig snuva och att det inte leder till något annat. Jag har varit så orolig hela dagen, eftersom hjärtbarn ofta kan få en infektion i samband med att de är sjuka.

Nu ska jag försöka sova några timmar. Godnatt!

img_5939

Kommentera

