Ängslig mamma

Ännu en helg bakom oss. Vi var faktiskt gående till Mässkär igår med mamma och pappa. ”Faktiskt” säger jag för att jag hade ju föreställt mig hur jag skulle bli den mamman som tar med sin baby överallt, i affärer, kaféer, på lunch m.m., men istället blev jag den som knappt vågar gå med honom någonstans. Mest rädd är jag för alla bobbor, eftersom jag vet att det är raka vägen till sjukhuset som gäller för oss ifall Abbe blir sjuk. Skulle aldrig få för mig att sätta ner honom i de kundvagnar i butikerna som man kan ha bebisar i! Mina händer är helt uttorkade av all handsprit jag konsumerat de senaste månaderna.. Dessutom är jag så osäker och rädd att han ska bli ledsen eller känna sig otrygg. Jag gillar inte att rubba hans rutiner helt enkelt. Så att gå ända till Mässkär var verkligen stort för mig hehe. Annat vi vågat göra på sistone är att ta med honom till Kokkola och gå med honom till stan på lunch (vi bor typ 2,5 km från centrum). Heja oss! (Att vi inte, på grund av min osäkerhet, följde med till Umeå med Jennis och Maddis familj, som vi planerat hur länge som helst är en annan sak..)

Men på tal om Mässkär, när vi skulle därifrån så hade flera bilar parkerat in vår bil, så vi slapp inte bort med den. Alltså sånt gör mig så irriterad! Vi fick åka hem med pappa istället och Simon hämtade bilen senare.

Nu hör jag Abbe gnälla genom nabbyn (vår babyvakt). Han ligger därute och sover, men han sover såå oroligt. Det tog länge att få honom att sova och jag har varit ute o kollat till honom typ 20 gånger. Hoppashoppas han inte håller på bli sjuk nu när han klarat sig så länge.

Det här med att sova förresten, han sover bara utomhus på dagarna. Om han mot förmodan skulle somna inomhus så sover han endast typ 40 minuter. Men vi sätter alltid ut honom (han sover två gånger per dag). Somnar han utomhus vet vi att han sover åtminstone en och en halvtimme, men nästan alltid över två timmar. Han har också börjat sova hela nätter nu igen efter flera veckor som han ätit runt 3-4-tiden. Vi började ge honom majsgröt innan läggdags (ca klockan 20) för några kvällar sedan och nu vaknar han och äter vid 6-7 och somnar sedan om till 8-9. Får se hur länge det håller i sig..

image

Kommentera

