Thoughts

Jag hade sommarlov i exakt en halv dag innan det var dags att jobba. Dock tar jag en dag sommarlov imorgon för att hinna med allt sånt man inte hinner med när man både har gått i skola och jobbat. Och pendlat förstås.

Idag har jag känt mig lite ledsen för att skolan är över. Eller vemodig. Jag har dock inte riktigt förstått det ännu tror jag. Det känns som att jag ska tillbaka antingen på måndag eller så igen till hösten. Men jag ska ju inte det – förutom på mellanseminarier för lärdomsprovet samt presentationer av lärdomsprov i höst. Och förstås, min egen presentation, som förhoppningsvis blir i december. Men inga fler lektioner med klassen, jobbiga skolarbeten, svåra tenter, skolluncher, ingen Caro att umgås med varje dag, inga lärare att beklaga sig över, tråkiga lektioner att gäspa sig igenom, inga fler.. skoldagar helt enkelt. Dock är ju utbildningen tre och ett halvt år, så jag har ett halvt år kvar (eller längre om jag vill det), men alla mina kurser är klara så det halvåret (eller hur länge jag nu tar på mig) består bara av att skriva lärdomsprovet. Och det gör jag ju hemma. I mitt nya hem som vi flyttar till i juli.

När jag började pendla till Vasa varje dag i november så kändes det som en evighet till slutet av april. Jag förstod inte hur jag skulle orka. Och ja, det har varit tungt. Inte bara för att det är jobbigt att köra så långt. Utan för att det har tagit tre timmar av min dyrbara tid varje dag. Och av mina dyrbara pengar. Men nu när det är över, så visst, det är skönt, men ändå inte så skönt som jag tänkte det skulle vara. Jag kommer sakna Vasa. Det var ändå mitt hem i två år. Jag har upplevt så mycket fint där. Träffat helt fantastiska människor. Och fått studera det jag verkligen är intresserad av.

Det finns så mycket mer jag skulle kunna skriva, om studietiden, om skolan, om att man skall uppskatta livet som studerande hur tungt det än känns ibland. Men jag tror jag lämnar det såhär. Nu är det dags att tänka på något annat än skolan en stund, till hösten är jag förhoppningsvis redo att ta itu med lärdomsprovet. Men fram tills dess ska jag jobba, gifta mig, flytta ihop med Simon och njuta av sommaren.

image

Imorgon tar vi farväl på riktigt genom avskedsmiddag med klassen, jag längtar!

One thought on “Thoughts

  1. Vilken fin bild! <3 å bra skrivet, sällan man uppskattar att studera, eller annat "tungt" i livet. Men allt har sin tid!

Kommentera

